VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Alois Nebel má živou předlohu. Rudišova dědu

Liberec - Tvůrci a herci nového komiksového filmu navštívili ve středu libereckou premiéru. Snímek na konci sklidil nadšený potlesk plného sálu.

25.9.2011
SDÍLEJ:

NEBEL V LIBERCI. Tvůrci a herci nového komiksového filmu dorazili na libereckou premiéru do kina Cinestar. Zleva: Jaromír 99, Marie Ludvíková, Tereza Voříšková a Tomáš Luňák.Foto: Deník / Hana Langrová

Nový český komiksový film dorazil i do Liberce. Slavnostní premiéra za účasti některých tvůrců a herců proběhla v kině Cinestar ve středu 21. září.

Jak film vznikal, kdo měl první nápady a další zajímavé otázky jsme položili výtvarníkovi Jaromíru Švejdíkovi, známému spíše pod pseudonymem Jaromír 99, a režisérovi Tomáši Luňákovi.

Dnes tu s vámi není scénárista a spisovatel Jaroslav Rudiš, co byste mi na něj prozradil?
Jaromír 99: Jára Rudiš je skvělý chlapík, kterého znám asi jedenáct let. Hrozně dobře se mi s ním pracuje a mám ho rád. Dobře se s ním povídá v hospodě a máme stejný názor na Sudety, na muziku i na literaturu. My jsme taková podivná dvojka. Já jsem ten cynik a on je ten romantik. Možná, že někdy nakreslíme komiks o nás dvou.

Kdy vznikla postava Aloise Nebela a kdo ji vymyslel?
Jaromír 99: Postava vznikla v restauraci U Vystřelenýho oka, kde jsme se s Járou opíjeli protože jsme zjistili, že jsme sousedi, tak jsme se občas scházeli. Jára měl nápad udělat román nebo povídku o svém dědovi. A já mu řekl, pojď udělat komiks. Takže takhle se nám ta postava Aloise v té hospodě zjevila. Ještě ten večer jsme vymysleli ten základní příběh. Pak jsme přestali pít alkohol asi na rok a udělali jsme první díl komiksu Alois Nebel. (pozn. red.: Samotný komiks je třídílný). Nakladatel byl z toho prvního dílu tak nadšený, že nás donutil podepsat smlouvu na další dva díly, o kterých jsme nevěděli vůbec nic.

Takže postava Aloise Nebela má živou předlohu v dědovi Jaroslava Rudiše?
Jaromír 99: Byl to Járy dědeček. Ta postava má asi více předloh. Jeho děda se jmenoval Alois a byl to pan výpravčí a jeho strýc byl taky nádražák.

Kdy jste se s Jaroslavem Rudišem seznámili?
Jaromír 99: Já mám kapelu Priessnitz. Jára byl hudební novinář a dělal se mnou rozhovor. Takhle jsme se poznali. Pak jsme se potkali na ulici, na Koněvce, a zašli jsme spolu do hospody U Vystřelenýho oka. S Járou se hrozně dobře povídá, je to prostě takovej ten ukecanej Severočech.

Kdy a jak vás napadlo, že vytvoříte z komiksu film?
Jaromír 99: To nás nenapadlo. Dostali jsme nabídku, která se neodmítá. Přišla nabídka od Pavla Strnada z Negativu. Když ti někdo nabídne, pojďme udělat z tvého oblíbeného hrdiny filmového, tak to neodmítneš. My jsme to taky neodmítli, ale měli jsme nějaké podmínky. Chtěli jsme, aby to byl komiks a ne hraný film.

Jak práce na filmu pokračovala?
Jaromír 99: Když jsme dostali tu nabídku od Pavla Strnada, tak jsme měli požadavky, aby to nebyl ani hraný film, ani animák. Chtěli jsme ten komiks dostat na plátno a neublížit mu.

Jak se vám to nakonec podařilo?
Jaromír 99: Přišli jsme na rotoskopii, což je metoda, která se používá už léta.
Tomáš Luňák: Rotoskopie se už používala před 2. světovou válkou. Je to pomůcka animátorů, když je ve filmu složitý pohyb. Pohyb se natočí jako reálný s reálnými herci. Ta technologie se dnes pouští v počítači. Ale dříve se to promítalo zespodu na sklo a obkreslovalo se to a znovu snímalo. Je to opravdu velmi složitá technologie. Obraz se reálně natočí a pak je překreslován.

Vycházeli jste z nějakého předchozího filmu vyrobeného rotoskopií?
Jaromír 99: S Tomášem jsem spolupracoval už na videoklipech naší kapely a věděl jsem, že má vystudovanou animaci, tak jsem za ním přišel a zeptal se ho, jestli nějaké takové dílo nezná.
Tomáš Luňák: Je to film z roku 2001 od Richarda Linklatera Waking Life. Byl to jeden z prvních filmů dělaný celý rotoskopií. Tenhle film je ale hodně barevný.

Kolik animátorů se podílelo na překreslování obrazu a jak to probíhalo?
Tomáš Luňák: Hlavní štáb byl z německého studia Tobogang, kde bylo patnáct animátorů, tři lidi, kteří dělali pořadí. Sedm nebo osm lidí byli kompozitoři, kteří výsledné věci porovnávali a pracovali s tím natočeným reálem a pozadím a doplňovali to o animace, vytvořili chybějící auta nebo vlaky ve 3D. Vytvářeli všechny efekty větru, deště a sněhu. V dalším německém studiu bylo pět nebo šest dalších animátorů, kteří se podíleli na těch scénách z blázince a dělali se tam všechny scény z odsunu. Poslední bylo kolínské studio Kluci v triku, ti pomáhali s dalšími věcmi. Takže tam bylo celkem kolem třiceti animátorů. Celý štáb čítal asi kolem šedesáti lidí.

Rozdělili jste jednotlivé postavy stejným animátorům, aby se styl kreslení neměnil?
Tomáš Luňák: Z těch prvních testů jsme zjistili, komu z těch animátorů co vyhovuje, a začalo se to rozdávat tak, že někdo dělal jen Aloise Nebela, jiní lidé dělali jen svoje postavy, protože všechny ty postavy mají dohromady asi tolik záběrů jako Alois, takže pak ty lidé přecházeli i k jiným postavám.

Jakou roli jste hrál u překreslování vy, pane Jaromíre?
Jaromír 99: Z mé strany to bylo tak, že jsem dostal vystřižený obrázek hrané scény, a když byla složitější scéna a více obrázků, transformoval jsem to do té komiksové podoby. Z toho pak ti animátoři vycházeli, abychom udrželi jednotný styl.

Kolik bylo dohromady snímků na celý film?
Tomáš Luňák: Na sekundu je asi 24 snímků. Film má 83 minut. Je tam asi 450 záběrů a Jaromír kreslil na většinu těch záběrů animace. Někdy se jich kreslilo i víc. Dohromady je to sto dvacet tisíc obrázků na osmdesát tři minut.

Autor: Hana Langrová

25.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie pátrá po této ženě, která přepadla obchod v Liberci

Žena, která přepadla obchod se zbraní v ruce, se sama přihlásila na policii

Brněnský fotbalista a známý bavič Švancara (vpravo) společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou (vlevo), odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry.

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

AKTUALIZUJEME

Oteplení a déšť zvedá hladiny řek

Českolipsko - První povodňový stupeň už platí na Panenském potoce v Pertolticích a na Ploučnici ve Stráži pod Ralskem a v Mimoni.

Strážníci jsou stále nedostatkové zboží. Chybí po celém Libereckém kraji

Liberecký kraj - Na některých stanicích městské policie stále trpí nedostatkem zaměstnanců. Mohou za to těžké fyzické testy, ale i novela zákona, která nařizuje, aby měli strážníci maturitu.

V Kočárové aleji padly první stromy. Nahradí je silnice

Raspenava - /GALERIE/ Rekonstrukce prvního z pěti úseků silnic na Frýdlantsku včera uzavřela spojnici z Raspenavy do Nového Města přes Krásný Les. Uzavírka potrvá do podzimu.

Masopustní veselice přilákala na sychrovský zámek stovky lidí

Sychrov - /GALERIE/ Stovky lidí přilákal v sobotu na sychrovský zámek masopust. Letos se tu konal už posedmé. Rej masek doprovázely lidové písně v podání folklórních souborů Krkonošský Horal a Horačky z Podještědí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies