Varhanní improvizace citují jak chorály z Komenského Amsterodamského kancionálu, tak zobrazují samotnou atmosféru knihy. Za varhany usedne vynikající varhaník Tomáš Thon, který provedení hudby k tomuto představení nastudoval přímo pod vedením autora.

Osud emigranta

„Jan Amos Komenský je typickým příkladem tragického osudu emigranta. Ve věku 36 let opustil zemi a už se nikdy nevrátil. Jeho pohled na tento svět byl velmi kritický, ovlivněný smrtí ženy i dětí, morem a hrůzami třicetileté války. To, co mě však na jeho postoji nejvíce dojímá, je jeho neúnavné usilování o ozdravění vztahu mezi lidmi a národy. V tom může být příkladem i pro naši současnost: zachovat si vlastní kritický pohled a odstup do tohoto světa, ale všechny své síly věnovat k napravování jeho deformací," řekl o skladbě skladatel Petr Eben otec bratří Ebenů.

Varhanní improvizace prý někdy citují chorály z Komenského Amsterodamského kancionálu, někdy se snaží modernějším způsobem vyjádřit některé pasáže textu, jako například deformaci lidských tváří, svištění šípů smrti nebo sklouzávání z kola Štěstěny. „Celá atmosféra textu není idylickou procházkou světem, ale hořkým, satirickým, bizarním a někdy takřka apokalyptickým pohledem na svět a takový je i charakter hudby," popsal.

J. A. Komenský: Petr Eben Labyrint světa a ráj srdce. Kostel sv. Anny v Jablonci nad Nisou, úterý 16. září od 19 hodin, Tomáš Thon varhany, Marek Eben recitace

Jan Amos Komenský

Latinsky Comenius (15921670), byl český pedagog, teolog, filozof, sociální a náboženský myslitel a spisovatel, kněz a poslední biskup Jednoty bratrské (od 1648). Po studiích na bratrské škole v Přerově, na Akademii v Herbornu a na univerzitě v Heidelbergu, byl od roku 1614 správcem bratrské školy a od roku 1616 duchovní v Přerově, 16181621 ve Fulneku. Od roku 1621 se ukrýval. V těžké politické situaci a po osobní tragédii (smrt ženy a dvou dětí) sepsal sociálně alegorické a kritické dílo „LABYRINT SVĚTA A RÁJ SRDCE". Jako uznávaný učenec se stal politickým mluvčím pobělohorské emigrace. Snažil se dosáhnout intervence protestantských mocností ve prospěch české reformace. Pocity beznaděje po uzavření vestfálského míru 1648 a po smrti druhé manželky vyjádřil ve spise „Kšaft umírající matky Jednoty bratrské". V letech 16281642, 16481650 a 16541656 žil s rodinou v polském Lešnu, 16421646 v pruském, Švédy ovládaném Elblągu, aby reformoval švédské školství, a v letech 16501654 z podobných důvodů v uherském Blatném Potoku (Sárospatak). Po vypálení Lešna 1656 žil v Amsterdamu a je pohřben v Naardenu. Komenského dílo je hluboce humanistickou odpovědí na problémy soudobé společnosti, sužované třicetiletou válkou, na národní tragédii i na osobní zkušenosti z exulantského života. Lidstvo má být sjednoceno na základě vědy všem přístupné a společné a na základě víry. Komenský vypracoval také mj. ucelený systém školské soustavy.

Marek Eben

Narozen v roce 1957 v Praze. Vystudoval hudebně dramatický obor pražské konzervatoře. Po ukončení školy působil v Divadle Vítězslava Nezvala v Karlových Varech, pak v divadle na Kladně a od roku 1983 do 2002 byl členem pražské Ypsilonky. Kromě herecké práce se zabývá také hudbou, je výhradním autorem písní skupiny Bratří Ebenů, která vydala čtyři desky (Malé písně do tmy, 1984, Tichá domácnost, 1995, Já na tom dělám, 2002, Chlebíčky, 2008), napsal hudbu k filmům Bizon, Hele on letí, Kaštan pro štěstí a je autorem hudby a textů zhruba ke dvěma desítkám divadelních her (mj. pro Studio Ypsilon Matěj Poctivý, Vosková figura, Amerika, Othello, pro Národní divadlo Zimní pohádka). Po devět let je moderátorem Karlovarského filmového festivalu a dlouhodobě spolupracuje s televizí jako moderátor různých programů např. soutěž O poklad Anežky České, předávání cen Týtý, Na plovárně.

Tomáš Thon

Narodil se v roce 1962 v Opavě. Je absolventem Akademie múzických umění v Praze (u Prof. Milana Šlechty) a Conservatoire National Rueil Malmaison (Paříž), kde studoval u Prof. Susan Landale a Marie-Claire Alain jako stipendista francouzské vlády a Mezinárodní nadace Nadia a Lili Boulanger. Zúčastnil se mnoha mistrovských varhanních kurzů (AMU Praha, Kamień Pomorski Polsko, Gunsbach Francie, Schola Cantorum Paris atd.). Díky dvojímu studiu se T. Thon zasazuje o uvádění francouzské hudby u nás a české hudby v zahraničí. Při výběru skladeb se zaměřuje zvláště na barokní hudbu se snahou o historicky poučenou interpretaci a tvorbu 20. století. Vlastní přenosný varhanní pozitiv firmy Václav Smolka, Krnov, což mu umožňuje provádět komorní hudbu i v místech, kde varhany nikdy nezazněly. Získal druhé místo v celostátní Soutěži mladých varhaníků v Opavě (1978) a stal se finalistou mezinárodních soutěží Grand Prix Bordeaux a Soutěže Petra Ebena v SRN. Za interpretaci skladeb Petra Ebena byl oceněn Českým hudebním fondem. Jako stipendista ČHF (19911992) studoval varhanní dílo P. Ebena pod vedením autora. Ve Francii uskutečnil mimo mnoha sólových recitálů sérii koncertů s legendárním francouzským trumpetistou Mauricem André. Vyučoval na konzervatořích v Kroměříži, Ostravě, Opavě a Olomouci. Pro vlastní nakladatelství ARTTHON zpracovává staré tisky barokní varhanní hudby. Pracuje v porotách národních i mezinárodních soutěžích (Opava, Vamberk, Řím) a bývá zván jako lektor na mistrovské interpretační varhanní kurzy (Francie, USA, Polsko, Slovensko). Nahrává nahrávky pro český a francouzský rozhlas a CD (Supraphon). Je členem Tria barokní hudby. Kromě koncertů v České republice sólově vystupoval na Slovensku, v Rusku, Polsku, Německu, Francii, Švýcarsku, Itálii, Lucembursku, Rumunsku, Moldávii a USA.