KYNOLOGIE A FOTOGRAFIE V JEDNOM

Tahle výstava není jednorozměrná. Nevěnuje se jednomu úzce specializovanému tématu, jak by se mohlo zdát. Autor výstavy a tvůrce sbírky historických fotografií Michal Císařovský pojal výstavu také jako ukázku vývoje fotografie. Císařovský se celoživotně zajímá o kynologii, vydává časopis o psech v rámci svého vydavatelství Canis-Media. Zhruba před šesti lety začal sbírat historické fotografie s tématikou psů. Ohromné téma nabralo sběratelské obrátky a za jeden z výsledků můžeme považovat i tuto výstavu. Kynologie a vývoj fotografie si zde nečekaně podávají ruce.

NAHÁČI, RETRÍVŘI, LOVEČTÍ PSI MALOVANÍ SVĚTLEM

Málokdo si uvědomí, že vývoj moderní kynologie je dílem osudu úzce spojen s vývojem fotografie. Nejmladší umělecké a reprodukční médium se časově kryje se vznikem prvních kynologických klubů v Anglii a parforsních šlechtických společností (předem připravované štvanice s psími smečkami). První daguerotypie nazvaná po Luisi Daguerrovi je datována rokem 1839. Další fotografické techniky, jako je ambrotypie, ferrotypie, ad. se vzápětí rozšiřují po celém světě. Psi se objevují ve fotografických ateliérech prakticky od začátku této revoluční technologie, která začne konkurovat portrétnímu malířství. Je až s podivem, jaké množství psů najdeme na historické fotografii vzhledem k tehdejší náročnosti zhotovení snímku. Na výstavě tak můžeme obdivovat nejen vývoj ateliérové-portrétní fotografie jako žánru, psí plemena v nejrůznějších bizarních uskupeních s lidmi, ale také velmi zajímavé fotografické techniky. 

VZÁCNÉ FOTOGRAFIE I ZVĚTŠENINY NA PRODEJ

Canis Pictus pokrývá dobu zrodu moderního umění, kynologii a nástup reprodukční fotografie. Ta výrazně změnila společenské vnímání a obraz jako takový. Michal Císařovský se rozhodl většinu originálních fotografií zvětšit a ukázat na kvalitních pigmentových tiscích krásu tónovaných fotografií. Ty jsou zároveň určeny k prodeji. S povedeným katalogem tak mají „pejskaři“ slušný bonus.