Prokazatelných sebevražd na kolejích pod koly vlaku eviduje za rok 2011 Drážní inspekce v Ústeckém kraji 6 případů a v Libereckém kraji také 6 případů.

O rok dříve, v roce 2010 zemřeli pod koly vlaku v Ústeckém kraji 3 sebevrazi, v Libereckém kraji zemřel jeden sebevrah a jeden byl zraněn.

Jde o vzrůstající trend. Nejen na severu Čech, ale v celé České republice. „V roce 2011 zemřelo při střetu vlaku s osobou o 33 osob více než v roce 2010. Celkově na železnici v roce 2011 zahynulo 265 lidí a 248 bylo zraněno, což bylo nejvíce v historii Drážní inspekce. Počet pokusů o sebevraždu stoupl o téměř 200 %,“ uvedl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

Sebevražd je třetina

Drážní inspekce v roce 2011 evidovala 282 střetů vlaku s osobou, při kterých zahynulo 222 lidí a 63 bylo zraněno. Více než jednu třetinu všech mimořádných událostí tvořily případy, v jejichž pozadí byl prokázaný sebevražedný úmysl.

Zatímco v roce 2010 evidovala Drážní inspekce pouze čtyřiatřicet střetů vlaku s osobou, kde hlavním motivem byla zřejmá sebevražda, v roce 2011 již těchto případů bylo 99. V důsledku těchto mimořádných událostí bylo zpožděno 930 vlaků a 131 jich nejelo vůbec.

Celková doba zpoždění byla více než tři a půl týdne, přesně 30 998 minut.

Z dlouhodobých statistik je patrný nárůst střetů vlaků s osobou.

„Tento trend lze vysledovat i v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy Drážní inspekce zaznamenala pouze o 3 případy a jednoho usmrceného méně než ve stejném období roku 2011, který byl dosud nejtragičtější za celou historii Drážní inspekce,“ zdůraznil Drápal.

Kolik je sebevražd?

Problematické je v řadě případů rozlišit, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo sebevražedný úmysl, když dojde ke sražení člověka na trati.

„Jisté je, že člověk, který není zaměstnancem drah nebo organizací pracujících v železničním prostředí a není k tomu účelu i proškolený, nemá v kolejích co dělat. Ale jenom některé případy jsou jednoznačné sebevraždy. V takových případech většinou člověk stojí v kolejích a čeká na náraz. Pro strojvedoucího je nejhorší, když se prakticky dívá sebevrahovi do očí.“

Ale pokud někdo vběhne strojvedoucímu pod vlak, byla to neopatrnost nebo úmysl? Skutečný počet sebevražd může být vyšší, ale v řadě případů to nelze jednoznačně prokázat. „Poslední slovo má vyšetřování případu policií. Ta určí i oficiální příčinu smrti,“ uvedl Petr Zimandl, soudní znalec a vedoucí ústeckého pracoviště odboru šetření mimořádných událostí ředitelství Správy železniční dopravní cesty.

„Údaje o počtu sebevražedných pokusů za rok 2012 v Libereckém kraji zatím nejsou zpracovány, protože u řady událostí dosud není uzavřeno vyšetřování,“ doplnil závěrem Martin Drápal, tiskový mluvčí Drážní inspekce.