VYBERTE SI REGION

Z jízdy si řidič pamatuje pár míst, je v transu

Jablonecko - Bez dobrého navigátora řidič nic nemůže, Mirek Cvrček jich vyzkoušel několik, poslední, Ondra Šálek, měl chuť závodit a to se vyplatilo

14.8.2015
SDÍLEJ:

Miroslav Cvrček z Besedic startoval také v letošním ročníku rallye v Hustopečích. Foto: archiv

Kráčí ve šlépějích svých rodičů, automobilových závodníků, které zdobí řada vítězství v nejrůznějších soutěžích.

Věroslav Cvrček pochází z Besedic u Malé Skály. Je automobilovým závodníkem stejně tak, jako byli jeho rodiče. „Od dětství jsem s nimi jezdil na závody. Doma v dílně si připravovali auto, tam jsem s nimi také trávil většinu času. Jezdili rallye, tatínek byl řidič a maminka navigátor. Tedy ten, který řidiče provází trasou a je pro posádku velmi důležitý," zavzpomínal na první setkání s auty Mirek Cvrček.

Začal na motokáře

V deseti letech mu rodiče pořídili motokáru a začal jezdit mistrovství republiky. Přišly první větší úspěchy, začal vyhrávat závody. „Bylo to ale finančně velmi náročné. Bohatí tatínkové z tohoto sportu spíš udělali byznys a tím ho pokazili," popsal své dojmy Miroslav. Proto po čtyřech sezónách s motokárami skončil. Ale pak musel ještě pár let počkat, než si sedl za volant auta. Už ale jako šestnáctiletý vyzkoušel v Koberovech autoskiering. „S normálním autem jsme zkoušeli jezdit v zimě na sněhu. To mě bavilo. I když jsme byli o dvacet let mladší než ti, kteří závod jeli a já neměl nic najeto, pár úspěchů tenkrát už přišlo. Hlavně jsem měl chuť závodit. A tak jsem začal s rodiči a s kamarády chystat Felicii pro závody do vrchu.

Získal auto rodičů

Jel jsem třeba také populární závod, Car Winter Cup, kde bylo možné startovat bez řidičského oprávnění. Závod se jel na uzavřené trati. Jednou jsem byl třetí a pak jsem ho i celkově vyhrál," popsal první úspěchy Miroslav Cvrček. A pak ho už zlákala rallye.

Navíc se podařilo neuvěřitelné. Z Polska koupil vůz, na kterém kdysi startovali jeho rodiče. Byla to tovární Felicie od Škody Motor Sport. Tam ji otec pořídil, upravil a jezdil s ní závody. Pak se prodala do Polska. Měla několik dalších majitelů. A teď ji syn úspěšných automobilových rodičů vypátral a koupil ji zpátky. A věděl, proč.

Nejprve ho to, společně s rodiči, ale stálo hodiny a hodiny práce v garáži. A nejen jeho, pomohli i kamarádi. Pár roků mu pak ještě v rallye výborně sloužila. V první sezóně získal na Slovensku hned titul juniorského mistra Slovenska.

Nevěděli, co je čeká

„Soutěž jsme jeli bez tréninku. Nevěděli jsme, do čeho jdeme. Když jsem auto z Polska pořídil, kompletně jsme ho rozebrali a zase sestavili. Takže to byl první start po této velké rekonstrukci. A ve své třídě, v amatérském závodě v Hořovicích v roce 2008, jsme dojeli první. V dalším, který se jel v Jeseníkách, jsme dojeli třetí. Ve Vsetíně jsme byli opět první a v další sezóně jsme startovali v Rallye Vysočina. Opět jsme dojeli první ve třídě a pátí celkově. Byla to kategorie do 1600 kubických centimetrů," vyjmenoval další úspěchy automobilový závodník z Besedic. Auto po rodičích ještě potvrdilo, že do závodů ještě patří a předvedlo, co umí.

V roce 2009 byl pozvaný na mistrovství Slovenska. A hned se stal juniorským mistrem Slovenska a vicemistrem ve třídě do 1600.

Chtěli získat víc

„Chtěli jsme ale s mým spolujezdcem pokročit dál. Doma jsme měli dvě týmové octavie s nejvyšší specifikací. A tak jsem začal jezdit na jedné z nich. První závod v Maďarsku jsme skončili osmí absolutně, v druhém na Slovensku jsme měli poruchu diferenciálu a nedojeli jsme. Pak jsme jeli v Německu, kde jsme byli třetí v absolutním pořadí. Na to, jak málo jsme měli najeto, to byl úspěch," líčil Mirek Cvrček.

S felicií zkusili taky takové podniky, jako je Bohemia Rallye a Barum Rallye. Tam je ale provázely technické problémy. Na Bohemce to bylo s motorem. Na Barumce musela posádka pro závadu odstoupit.

„Felicii jsme koupili jako hotové závodní auto, které odpovídalo povolené homologaci. Pořadatelé toto také kontrolují. Jedná se ale o tovární auta ze Škodovky a na nich není potřeba dělat velké změny. Určité úpravy ale povolené jsou, můžu si třeba nastavit podvozek podle svého. Hotová, nová Felicie vyjde někdy i na milion a půl. My jsme tuto naši opravenou a upravenou potom prodali asi za půl milionu, tedy za čtyři roky skoro za takovou cenu, za kterou jsme ji pořídili. Tato auta na hodnotě příliš neztrácejí. Bylo mi spíš i líto, že jsme pak tu naši po rodičích vůbec prodali. Je to jeden z mála originálních kusů, které ještě existují. A hodnota takových začne naopak stoupat," konstatoval Mirek Cvrček. To se v jeho automobilovém životopisu psal rok 2010. Každý závodník si dobře uvědomuje, že úspěchy v rallye nezáleží jen na řidiči. Lví podíl na dobrém výsledku má také spolujezdec. A Mirek Cvrček se rozhodl pro změnu spolujezdce.

Od začátku jeho kariéry s ním do auta usedali David Knobloch a po něm Petr Těšínský. Zbývající část sezóny vyzkoušel ještě další dva. Jednou v rallye, která se jela ve Vyškově. Další pak byl závod na šotolině v Německu. Tam to byla pro posádku velká zkušenost. Šotolina totiž vyžaduje úplně jinou jízdu než asfalt. „Na ní se musí jet skoro pořád smykem, což na asfaltu je přesně naopak. A šotolinový závod je také zajímavá podívaná pro diváka, vylíčil pocity Mirek.

A vsadil na Ondru

Před sezónou 2011 potkal současného spolujezdce Ondřeje Šálka. Je z Turnova, daleko tedy k sobě neměli. Když se setkali, byl to velký nadšenec do automobilových závodů, ale zatím bez praxe. Představy měl o tom jakési měl. Ty se ovšem od reality mění v momentu, kdy usedne do auta jako spolujezdec. Nikdy nejezdil. Ale i to mělo zase své velké plus. Miroslav Cvrček si ho mohl „upravit" podle svého obrazu, tak, aby si v autě co nejvíce rozuměli.

Trénovali tak, že jezdili po trati Rallye Bohemia a Mirek mu říkal, co a jak je potřeba, aby si poznamenal a jemu při jízdě pak přečetl. „První závod byla ale velká neznámá. S autem, které má přes tři sta koní a jede přes stovku spoléhat, že mi napoprvé všechno dobře přečte, byla sázka do loterie. Ale domluvili jsme se, že prostě pojedeme naplno. A uvidíme," popsal první start s novým navigátorem Mirek Cvrček. A Ondra to zvládl výborně. Byl to mistrovský podnik Rallye Lužické hory, dojeli v absolutním pořadí šestí, ve své třídě druzí. Pak přišla Rallye Krkonoše, kde sice udělali chybu na první rychlostní zkoušce a skončili sedmí v absolutním pořadí a ve třídě třetí. Na zrádnou, mokrou trať nezvolili dobré pneumatiky a chytli minutovou ztrátu. „Jel jsem víc na jistotu. Všichni nám ujeli. Ale nakonec jsme zajeli na rychlostních zkouškách tři druhé časy. Jednu jsme vyhráli a v závěru jsme jeli jen půl vteřiny za pozdějším mistrem," pochvaloval si Mirek.

Další Rallye Vysočina jim vynesla celkově druhé místo v absolutním pořadí a stejné i ve třídě. . Dvě rychlostní zkoušky vyhráli.

A pak přišla pauza

Po tomto závodě se posádka odmlčela. „Pak jsme jeli až Rallye Jeseníky. Pršelo. Byl jsem moc opatrný, dojeli jsme sedmí v celkovém pořadí a třetí ve třídě. V posledním závodě sezóny, ve Vsetíně, jsme už z přemotivovanosti dělali chybičky. Nedobrzdil jsem zatáčku a zůstali jsme viset na půl minuty na příkopu. I když trať byla suchá, bylo po závodě. Byl to navíc rallye sprint, špička v něm jede velmi rychle, trať je krátká, jen pětasedmdesát kilometrů. Ztráta se dá dojet velmi těžko," popsal další podnik Mirek Cvrček. v něm skončili na celkově desátém postu a ve své třídě čtvrtí.

Co na to navigátor?

Jak to vypadá, když řidič chybuje? Jaká je atmosféra v autě? Co na to navigátor? „Já si nic takového, že bychom se dohadovali, nepamatuji. Jsem koncentrovaný jen a jen na trať. Člověk je v obrovském transu. Až když to pak vidím na videu, tak si řekneme, kde byla chyba a kde se dalo jet jinak. Některá místa si řidič pamatuje, pár zatáček, smyků, ale po závodě si někdy už ani nevzpomene, je, jak se říká, chvíli mimo," popsal dojmy řidiče za volantem závodník z Besedic.

Potvrdil také, že post spolujezdce je velmi důležitý. Na každé trati je stejně důležitý jako řidič. A to nejen kvůli výsledku, ale také kvůli bezpečnosti.

Teď jel i Bohemku

V červnu startoval Mirek Cvrček se svým spolujezdcem na XI. ročník Agrotec Petronas Syntium rally v Hustopečích. A ta připravila parádní podívanou. Z hustopečského náměstí odstartovalo dvaadevadesát soudobých vozů. Do cíle dojela posádka Věroslav Cvrček a Ondřej Šálek jako osmá.

V červenci nechyběla dvojice jezdců také v tradičním závodě Rallye Bohemia. Tu mohli milovníci automobilového sportu sledovat i na silnicích Jablonecka. Posádce Cvrček Šálek na voze Škoda Octavia WRC patřila tentokrát sedmá příčka v celkovém pořadí. Další starty na oba odvážné závodníky čekají. Mají spoustu plánů, dostatek zkušeností, nápady a odvahu. Automobilový sport o nich určitě ještě uslyší.

Autor: Dagmar Březinová

14.8.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Automobil nedal na výjezdu z ulice U Nisy v Jablonci přednost tramvajové soupravě linky 11.

Trichu naboural do tramvaje, ale naštval hodně cestujících

Psovod Jörg Kempe a fenka Hipi při pátrání po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
AKTUALIZUJEME
15

Po ztracené školačce pátrá německá fenka Hipi. Pomoci má dívčina bota

Chystáme se na hodně mezinárodních závodů

Rokytnice n. J. - Musheři Václav Vančura a Veronika Navrátilová v exkluzivním rozhovoru pro Deník

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

„Naše publikum je věrné...“

Jablonec n. N. - Jan Spálený a ASPM v Klubu Na Rampě, koncert na páteční večer. Právě dnes.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies