Ruské embargo, zakazující dovoz některých potravin z Evropské unie, dopadlo na Poláky. Ti jsou největším vývozcem ovoce a zeleniny v rámci unie. Pěstitelé jablek se proto obávají, že nabídka přebytečných plodů bude směřovat na ostatní trhy, tedy i k nám. Co bude s českou úrodou, ohroženou navíc z kraje roku letošními mrazy?

„Samozřejmě, že obavy máme. Vždyť Poláci produkují 1,5 milionu tuny ročně. Když je dovezou k nám, pochopitelně to sníží výkupní ceny," netají se Miloš Thoř z Pěnčína, který sice s 10 hektary patří spíš mezi menší pěstitele, i tak se ovšem může potýkat s výraznými problémy.

ČESKÁ JABLKA se ještě loni vykupovala za 11 až 15 korun za kilogram. Letos budou pěstitelé prý rádi, když se dostanou na 8 Kč/kg. Náklady přitom podle nich dosahují 6 – 7 Kč/kg.

„Letní odrůdy se loni pohybovaly kolem 13 korun za kilogram, letos to není ani deset korun, budeme rádi, když se udržíme na osmi korunách za kilo," popsal výkupní ceny pěstitel. Zimní odrůdy se kolem něj pohybovaly loni o něco výš, kolem 13 až 15 korun za kilogram, i tady se dá ale očekávat výrazný propad. Podle jednoho z největších pěstitelů v regionu, Jiřího Mazánka ze společnosti Šampima na Turnovsku, je ale zatím těžké odhadnout konkrétní dopady.

Shnijí jablka na stromech?

Tento týden na obavy pěstitelů zareagovala i Ovocnářská unie České republiky. „Evropská komise už na problém reagovala vyhlášením pomoci. Problém se nedotkne jen nás, ale celé Evropy, možností však moc nemáme," uvedl její předseda Martin Ludvík.

Podle něj se zatím nabízejí dvě varianty řešení. „Buď se dohodneme na podpoře nesklízení, tedy, že celou produkci nechají na stromech, nebo na stažení produktu z trhu. Pěstitelům budeme v obou případech částečně kompenzovat ceny tak, aby uhradili alespoň část nákladů," popsal předseda Ovocnářské unie ČR.
Už příští týden má podle jeho slov dojít k jednání s ministerstvem zemědělství
a Státním zemědělským intervenčním fondem.

Co zákazník?

Jak se celá záležitost promítne v cenách pro spotřebitele, je otázka na obchodní řetězce, shodují se ovocnáři. Z těch se podařilo oslovit pouze společnosti Lidl a Ahold, která provozuje supermarkety Albert. Zatímco Lidl se zatím k cenové politice nechtěl vyjádřit,
v Albertu byli vstřícnější. „V této oblasti zatím nedošlo
k výrazným cenovým změnám, s našimi zákazníky máme uzavřeny dlouhodobé smlouvy. Ty bychom chtěli 
i nadále udržet tak, aby podmínky pro české pěstitele byly přijatelné," uvedla mluvčí společnosti Judita Urbánková. Neskrývá ovšem, že Poláci mohou teprve do hry vstoupit. Sklizeň teprve začíná. „Vše je otázka dohody. Pokud nás osloví jiný dodavatel s cenami, které budou příznivé pro zákazníky, budeme dále jednat. V sezóně odebíráme především českou produkci, teprve potom reagujeme na další nabídky," popsala mluvčí.