VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před 60 lety vznikl liberecký výrobce nákladních aut Liaz

Praha, Liberec - Ještě na konci 80. let minulého století patřil Liaz spolu s letňanskou Avií a kopřivnickou Tatrou k největším výrobcům nákladních aut v Československu. Podnik založený na Liberecku počátkem roku 1953 vyráběl v dobách svého největšího rozmachu kolem 18.000 vozů ročně. Rozpad východního bloku však Liaz tvrdě zasáhl a firma nakonec skončila v úpadku.

31.12.2012 1
SDÍLEJ:

LIAZ v úpravě pro Rallye Paříž DakarFoto: Deník

Výroba těžkých nákladních aut byla na Liberecku zahájena na podzim 1951. Šlo o typ Škoda 706R, vyvinutý za druhé světové války v plzeňské škodovce. Od 1. ledna 1953 jejich produkci formálně převzal čerstvě založený podnik Liberecké automobilové závody se sídlem v Jablonci nad Nisou-Rýnovicích a odštěpnými závody v Mnichově Hradišti a Liberci-Hanychově.

Liberecké automobilové závody, zkráceně Liaz, montovaly Škodu 706R až do druhé poloviny 50. let. Tehdy ji ve výrobním programu nahradila legendární modelová řada RT, jíž se kvůli použitému typu kabiny přezdívalo trambus.

Obrovský zájem domácích i zahraničních odběratelů o „ertéčka" odstartoval expanzi Liazu. Ke třem původním továrnám postupem času přibyly závody v Mělníku, Zvolenu, Velkém Krtíši, Přerově a Holýšově.

Co se kamionové dopravy týká, neměly „liazky" v socialistickém Československu prakticky konkurenci. V lednu 1986 se z Liazu stal takzvaný oborový podnik. Kromě továrny na nákladní auta spadala pod jeho křídla také vysokomýtská Karosa a choceňský výrobce chladírenských návěsů Orličan.

Zhroucení komunistických režimů ve střední a východní Evropě přineslo prudký pokles poptávky na tradičních trzích. Jestliže v roce 1989 vyrobil Liaz 18.101 náklaďáků, o dva roky později vyjelo z jeho bran už jen něco málo přes 4200 aut.

Zachráncem chřadnoucího Liazu, jenž se v roce 1992 přeměnil ze státního podniku na akciovou společnost, se měl stát německý Mercedes. Jednání o vytvoření společného podniku však skončila krachem a v červenci 1995 se majoritním akcionářem Liazu stala Škoda Plzeň podnikatele Lubomíra Soudka.

V roce 1998 se Škoda Liaz přetransformovala na holding Truck International. Ani světácký název nemohl zamaskovat fakt, že firma hospodařila s výraznou ztrátou, její roční produkce se pohybovala řádově ve stovkách kusů a kvůli chybějícímu provoznímu kapitálu si kupci museli výrobu svého vozu de facto předplácet. Výsledek? Téměř dvoumiliardový dluh a vyhlášení konkurzu na jaře 2001.

Druhého pokusu o resuscitaci Liazu se chopila finanční skupina Sipox holding Slovakia slovenského podnikatele Jozefa Majského. Ta v listopadu 2001 koupila továrnu Liazu v Mnichově Hradišti s tím, že pro ni má rozjednané objednávky na stovky aut. Skutečná produkce však dosahovala několika desítek vozů ročně a už se snad ani nedala nazvat sériovou výrobou.

Počátkem září 2002 vstoupil Liaz Sipox do likvidace a v srpnu 2003 vyjela z bran továrny v Mnichově Hradišti poslední „liazka". Šlo o asistenční vůz pro pro dakarský tým závodníka Martina Macíka.

Tedom v roce 2003 koupil motorárnu Liazu, a za Macíkova přispění plánoval vyrábět lehký nákladní automobil Fox. Auto, které konstrukčně vycházelo ze stejnojmenné řady vozů Liaz, skutečně v několika exemplářích vzniklo. Do sériové výroby se ale nikdy nedostalo.

Autor: ČTK

31.12.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Další ročník oblíbené freestylové akce Jablonec Summer Jib proběhl 20. srpna v areálu Slunečních lázní v Jablonci nad Nisou. Závodníci na lyžích a snowboardu předvedli triky na překážkách na dovezeném sněhu.
16

K přehradě dotáhli lyže a sníh

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Jablonečtí to měli rozhodnout hned

Jablonec n. N. – Bývalý hráč Dukly a Jablonce, Rudolf Gergel, který nedávno oslavil pětašedesáté narozeniny, k zápasu I. fotbalové ligy s pražskou Duklou řekl: „Měli jsme rozhodnout už v první půli a byl klid.“ Zápas skončil po nevydařené jablonecké penaltě remízou 2:2 (2:1).

V Jablonci si připomněli historii

Jablonec n. N. – V Parku generála Mrázka se konalo vzpomínkové setkání na srpnové události roku 1968.

Stádo ovcí na Frýdlantsku napadli vlci

Jindřichovice pod Smrkem – Letos v dubnu na Frýdlantsku vlci napadli stádo ovcí a jednoho berana. Za oběť jim padly čtyři dospělé ovce a třicet dva jehňat. 

Největší marmeládovou soutěž ve střední Evropě ohrožuje letošní neúroda ovoce

Kunratice – Zatímco v jiných letech už pořadatelé tradiční Kunratické Jamparády pečlivě evidovali na 30 vzorků, letos jich zatím do malé obce na Frýdlantsku, která proslula výrobou marmelád, přišly dosud pouhé dva.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení