V roce 1916 došlo v Desné k největší katastrofě svého druhu ve střední Evropě, když se bez varování protrhla přehrada na Bílé Desné. Valící se voda tehdy zabila 16 lidí. Dnes je z pozůstatků protržené přehrady oblíbené výletní místo, které by se během následujících let mělo proměnit v hotovou turistickou Mekku. Do úprav, které budou hotové do roku 2016 a měly by celou lokalitu výrazně zatraktivnit, se kromě Lesů ČR a Povodí Labe zapojí také přilehlé obce.

Revitalizace dnes již silně zchátralé oblasti začala v tomto týdnu rozsáhlým kácením náletových dřevin. K zemi padne kolem tří stovek mohutných smrků, zhruba hektar lesa. Ekologové s tím problém nemají a turisté konečně pořádně uvidí, kde přesně někdejší přehrada stála.

„Protože se tragédie odehrála na území Desné, je to pro nás historicky velice významná věc," konstatoval starosta Desné Jaroslav Kořínek s tím, že součástí revitalizace bude i výletní trasa na protrženou přehradu s délkou cca 5,5 kilometru. „Idea je taková, že by začínala v centru Desné, kde chceme vybudovat zvoničku a nechat nainstalovat všechny zásadní údaje a zajímavosti o katastrofě z roku 1916," poznamenal Jaroslav Kořínek.

Podle krajského ředitele Lesů ČR přišli s tímto projektem právě starostové přilehlých obcí. „Vcelku logicky, protože jim záleží na tom, aby lidé měli důvod do zdejšího regionu přijít. Navíc jsme jak my, tak i Povodí Labe a CHKO Jizerské hory našli společnou řeč, jak by měly úpravy vypadat. Věříme, že tento projekt bude skutečně přínosem," sdělil Ludvík Řičář.

Ten dále uvedl, že bude nutné postavit novou lávku, která bude výš než současná. Tu totiž velká voda jednou za dva až tři roky odnáší několik set metrů po proudu. Stejně tak bude třeba zabezpečit pozůstatky staveb.

Jak to tehdy vypadalo?

Proud valící se z protržené přehrady, který před sebou hrnul dřevo a trosky, 18. září 1916 zabil 62 lidí, 370 jich připravil o majetek a přes tisíc dalších o obživu. Hráz se protrhla deset měsíců po kolaudaci. Následné vyšetřování trvalo 17 let, ale nakonec nikdo nebyl odsouzen. Protržení způsobila spodní voda, která vytvořila dutiny a kanálky v žulovém podlaží hráze.

V současné době je torzo přehrady významné nejen z hlediska turistického ruchu, ale také pro ochránce přírody. Spojovací štola mezi Bílou Desnou a přehradou Souš na Černé Desné je totiž významným zimovištěm netopýrů.

„Napočítali jsme jich tam dvě stovky," konstatoval vedoucí Správy CHKO Jizerské hory Jiří Hušek.

Zastávka projektu Nová hřebenovka

Protržená přehrada je rovněž jednou ze zastávek projektu Nová hřebenovka, jehož cílem je obnovit a modernizovat turistické trasy v Jizerských horách, přes Ještěd, Hrádek nad Nisou a Krompach až ke Šluknovu. V rámci projektu nyní dokončili obnovu části stezky vedoucí z Albrechtic v Jizerských horách k Mariánským boudám. „Původně tady byla krásná cesta po Němcích, jenže za posledních patnáct let byla tak vymletá, že už se po ní vůbec nedalo jezdit na kole ani chodit," poznamenal starosta Albrechtic v Jizerských horách Jaroslav Zeman.

Obnova zhruba sedmisetmetrového nejhoršího úseku stála 450 tisíc korun, z nichž 100 tisíc zaplatila obec. „Ještě bude potřeba nainstalovat nahoře i dole bránu, aby tam nejezdili motorkáři, kteří by obtěžovali turisty a také ničili novou cestu," podotkl Jaroslav Zeman.