Výbor pro územní plánování a strategický rozvoj města přizval na své další jednání dopravní komisi zástupce tří městských osadních výborů i veřejnost. Hlavním důvodem tohoto setkání, které zaplnilo zasedací místnost jablonecké radnice, nebylo nic menšího než prezentace současného stavu přípravy nového jabloneckého územního plánu.

Mnoho lidí ovšem tato debata nepřitáhla, ač byla představena celá koncepce, včetně toho jak se územní plán tvoří. Už dopředu bylo dáno, že toto jednání bude trvat tři hodiny.

Tím, kdo na něm nesměl chybět, byli zástupci architektonické kanceláře SAUL, která tu prezentovala současný stav připravovaného územního plánu. Zapracovala do něj další podněty, jako například prodloužení tramvajového spojení až k autobusovému terminálu či odkanalizování Kokonína na ČOV v Rychnově.

Nové vedení znamená nový plán

„Vnímáme silný tlak na schválení nového územního plánu," konstatuje náměstek primátora Lukáš Pleticha s tím, že ve snaze vytvořit opravdu kvalitní dokument a zapracovat do něj co nejvíce podnětů se jeho schválení posouvá až do roku 2017. „Konečný termín podmíněný udělenou dotací na jeho pořízení je červen 2017," říká Pleticha.

Vzhledem k tomu, že tento dokument je pro město velmi důležitý, není radno nic uspěchat. Zvláště, když se po volbách změnilo složení na jablonecké radnici.

„Vše je nutné řešit v kontextu širších souvislostí, a to i v rámci celé republiky," připomíná člen autorského týmu nového ÚP Vladislav Hron z kanceláře SAUL. Podle jeho slov se po aktualizaci politiky územního rozvoje nepředpokládají další zásadní změny v Libereckém kraji, který patří do rozvojové oblasti Praha Liberec.

„Podle kategorizace dálnic a silnic I. třídy do roku 2040 jsou zde důležitými osami komunikace I/14 a silnice 1. třídy I/65, která z Jablonce pokračuje do Tanvaldu a pak dále do Krkonoš. A to respektujeme i v připravovaném územním plánu," dodává Hron.

Podle předsedy dopravního výboru Jindřicha Berounského je v tuto chvíli ovšem mnohem důležitější vyřešit Severní variantu. Ta by měla vést kolem přehrady. „Víme, že se dříve začne s výstavbou silnice z Kunratic na okružní křižovatku Belgická v Jablonci. Ta ovšem v průmyslové zóně skončí," zmínil. I z toho důvodu je důležitá spolupráce několika výborů.

V návrhu nového ÚP jsou zohledněné plochy vhodné k přestavbě, plochy už schválené i ty, které by v budoucnu mohly sloužit k bytové zástavbě. Cílem silniční sítě je zachovat prostupnost městem a přitom snížit jeho dopravní zatížení, které je v současné době už nadlimitní. Plán musí brát ohled také na ochranu životního prostředí. „Z hlediska technické infrastruktury jsme do plánu začlenili také revitalizaci systému CZT včetně zrušených výtopen na Brandlu a v Jabloneckých Pasekách a stavby několika desítek drobných kotelen," popisuje změny v návrhu plánu Jan Musil z kanceláře SAUL a zmiňuje i vytvoření možnosti k zásobování částí města vodou z nádrží Bedřichov a Josefův Důl. „Návrh ÚP vymezuje také čtyři lokality s regulačními studiemi, a to Nový Lukášov, Dolina, Kokonín a Větrný Vrch," uzavřel Musil.

Plánu mohou pomoci i občané

Jablonec pracuje na přípravě nového územního plánu od roku 2009. Na zpracování konceptu a návrhu se městu podařilo získat v únoru 2011 dotaci ve výši 4 miliónů korun z EU a ČR v rámci Integrovaného operačního programu. V létě téhož roku koncept územního plánu prošel čtyřmi informativními besedami s občany města v územně omezených lokalitách, jež zakončilo veřejné projednávání v Eurocentru Jablonec. V lednu 2012 schválili zastupitelé Pokyny pro zpracování návrhu Územního plánu Jablonec nad Nisou.

V současné době probíhá úprava návrhu ÚP, který se připravuje na podzimní veřejná projednávání. Schválený musí být v souladu s podmínkami dotace nejdéle v červnu 2017. „Dle podmínek dotace je město povinno zajistit vydání nového územního plánu a nabytí jeho účinnosti nejpozději do pěti let od ukončení realizace projektu, tedy do června 2017," vysvětluje vedoucí oddělení dotací Iveta Habadová.