Copak na dálnici nebo na pěkné louce, tam se přistává s vrtulníkem relativně hladce. Ale co když místo není?Nedělní odpoledne nabídlo krásné počasí. A jistě i netradiční vzrušení v centru Železného Brodu. Obyvatele vyrušil nebývalý hluk. Přímo na autobusové nádraží přistával vrtulník Letecké záchranné služby (LZS).

„Slyšel jsem velký rachot, tak jsem vyběhl z domu ven. Koukám a na autobusáku vrtulník," přiblížil Karel Daníček z Brodu. „Jednalo se o srdeční příhodu ženy ve středním věku," sdělila Lenka Markovičová, mluvčí záchranky.

Nic neobvyklého

Záchranáři ve vrtulníku na kuriózních místech přistávají mnohdy.

„Třeba přímo na ochozu Ještědu. Nebo na Semilsku jsme museli vrtulník postavit rovnou na most, protože široko daleko nebylo žádné volné místo," vzpomněl Stanislav Mackovík, ředitel ZZS, který ve vrtulníku pravidelně létá.

Pilot vrtulníku vezme za vděk ale třeba i kolejemi či malou pasekou. „Někdy je ta paseka tak malá, že od listů vrtule zbývá ke stromům půl metru. Stalo se také, že vrtulník se musel dostat pod strom, tak, že byl vlastně pod větvemi," popsal Mackovík.

Ostatně na Horním Maxově před třemi lety přistávali i přímo u kostela.

Provozní plochy?

Vedení kraje přišlo v létě s nápadem vybudování takzvaných provozních ploch pro přistávání zdravotnického vrtulníku, které by byly rozesety po celém kraji. To se ale záchranářům nezdá.

„Málo místa rozhodně neznamená, že po tolika letech provozu najednou na základě laického nápadu budeme vytvářet provozní plochy po celém kraji a z nich běhat nebo jezdit za pacientem," vysvětluje Mackovík.

Jak operační středisko, tak především pilot jsou ti, kdož rozhodují, kde a jak přistanou. „Úkol přistávat jen někde rozhodně plnit nebudeme, protože v lokalitách s malým nebo žádným počtem ploch vhodných pro vrtulník je a bude nasazována Skupina speciálních činností na laně nebo z malé výšky," doplnil ředitel ZZS LK.