Čajovna? Kavárna? Bagetárna? To už v našem regionu známe. Ale co taková polévkárna? Novinka, alespoň na Litoměřicku. Chytne se? Budou mít lidé o polévky zájem? Provozovatelé nově otevřeného podniku v Pražské ulici v Litoměřicích Václav a Lucie Tojnarovi věří, že by si do prostor někdejší internetové kavárny v Domě křesťanské pomoci Bethel u červeného kostela mohli ti „polívkoví“ najít cestu. Nota bene, když si budou moci odtud kulinářské výtvory i odnést.

Polévka jako alternativa hlavního jídla

„Ne každý má vždy chuť na hlavní jídlo a rád si dá polévku. Známe to z vlastní zkušenosti z dob, kdy jsme studovali,“ vysvětlují mladí manželé, jak se k nápadu s otevřením polévkárny propracovali.

„Soustřeďujeme se na poctivé domácí polévky ze zeleniny regionálního původu, podávané s domácím celozrnným chlebem či bílým pečivem,“ přibližuje cestu, jakou se vydali, Václav Tojnar. Jen typicky české polévky by ale byly málo. Kromě nich se tu budete setkávat i s tradičními zahraničními polévkami, vývary, hustými zeleninovými i lehkými pro děti nebo bezlepkovou dietu.

Proč dovážet chemicky ošetřenou zeleninu z ciziny?

Den po slavnostním otevření tu nabízeli rajčatovou s rýží a kuřecí vývar se zeleninou a jáhly. Porce? Od dvou decilitrů pro malé děti po čtyři pro velké jedlíky. „Od nabídky dvou polévek se chceme dostat na stabilně tři až čtyři druhy. Mezi nimi pak střídat vegetariánskou a bezlepkovou,“ odkrývá další plány Václav Tojnar.

Polévky to je ale jen polovina ze záměru manželů Tojnarových. Tou druhou je fairtradová kavárna. Co to znamená? „Káva, kakao a čaj se podává výhradně v kvalitě „fair trade“, což znamená, že jsou od drobných pěstitelů v rozvojových zemích vykoupeny za cenu, která díky dlouhodobým smlouvám pomáhá mimo jiné důstojně pracovat, žít a rozvíjet místní společenství,“ osvětlují Václav a Lucie.

„Nejde jen o to, abychom výkupem za fair trade cenu pomohli lidem třetího světa. Koneckonců, proč se má k nám dovážet chemicky ošetřená zelenina z Holandska, když si můžeme koupit kvalitní z produkce místních pěstitelů?“

Poslední kapkou byl pořad, který viděli v televizi

Václav a Lucie mají rádi kávu a jak říkají, postupně se dopracovali k pressu. „Polovina z káv, které se v Česku podávají, nedosahuje dostačující kvality. A tak poslední kapkou pro naše rozhodnutí věnovat se fair trade bylo zhlédnutí pořadu v televizi, který se touto problematikou zabýval. Tam hovořil představitel jediné fair trade pražírny v Česku, kterého jsme oslovili. Od té doby spolupracujeme s Asociací pro fair trade, procházíme školeními atd.,“ shrnují své putování za kvalitní kávou. Proto se jejich kavárna a polévkárna jmenuje příznačně Fair Lady.

A věřte: být fair trade v tomto oboru v České republice není vůbec jednoduché. Chybí tu totiž dostatek dodavatelů takových surovin či výpěstků.

Spravedlivý obchod pomáhá znevýhodněným

Spravedlivý obchod Fair trade je obchodní partnerství, jehož cílem je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí, píše se na webových stránkách Asociace pro fair trade. Toho se snaží docílit především poskytováním „férových“ obchodních podmínek pro zapojené výrobce, důrazem na dodržování základních norem pracovního práva a ochrany životního prostředí a zvyšováním informovanosti spotřebitelů o situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích.

Fair trade tak poskytuje konkrétním lidem v rozvojových zemích šanci vymanit se z bludného kruhu chudoby vlastními silami a žít důstojný život. Současně dává nám, spotřebitelům, jedinečnou možnost snadno a účinně podpořit jiný ekonomický model, dát hlas jinému způsobu obchodování a výroby a v neposlední řadě získat velmi kvalitní výrobky za odpovídající cenu.

Garance dlouhodobých smluv

Fair trade podle www. fairtradeasociace.cz garantuje výrobcům a pěstitelům dlouhodobé smlouvy. S Fair trade máte jistotu, že při výrobě nebyla zneužita dětská práce a že byly dodrženy přísné předpisy. A to ohledně kvality (například zákaz užívání zdraví škodlivých pesticidů podle WHO) i ohledně pracovního prostředí (jasně stanovená pracovní doba či používání ochranných pomůcek).

Fair trade je obchodní partnerství založené na dialogu, transparentnosti a respektu, které usiluje o větší rovnost v mezinárodním obchodě. Přispívá k udržitelnému rozvoji tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a zabezpečuje práva opomíjeným producentům a zemědělcům globálního Jihu. Fair trade organizace se aktivně angažují v podpoře producentů, zvyšují povědomí o fair trade, a organizují kampaně pro změny v pravidlech a praktikách konvenčního mezinárodního obchodu.

Šance pro více než jeden milion opomíjených

Od skromných začátků před 60 lety se fair trade vyvinul v celosvětový koncept, který poskytuje důstojné živobytí a pracovní podmínky pro více než jeden milion malých a opomíjených producentů a chudých zemědělců v rozvojových zemích, připomínají internetové stránky asociace.

Fair trade producenti a dovozci, maloobchodníci, certifikovací organizace, dobrovolníci a podpůrné organizace jsou uspořádaní do mezinárodních fair trade asociací. V posledních letech byla roční míra růstu fair trade tržeb 20 30 % a dosáhla dvou miliard eur v roce 2006. Úspěch fair tradu dokazuje, že se stávající fair trade standardy a monitorovací systém těší vysokému stupni důvěry mezi spotřebiteli.

Produkty jsou oproti běžným dražší, ale kvalitní

Sortiment výrobků ze Spravedlivého obchodu, jak stojí na webu asociace, zahrnuje fair trade kávu, čaj, kakao, čokoládu a další cukrovinky, třtinový cukr, banány, sušené ovoce, ořechy, ovocné šťávy, med, rýži, žvýkačky a další potraviny. Významnou součástí fair trade nabídky, která však nenese ochrannou známku FAIRTRADE, jsou umělecké a řemeslné výrobky keramika, sklo, textil, šperky, hudební nástroje, hračky, doplňky do domácnosti, koberce a mnoho dalšího.

Cena fair trade výrobků bývá obvykle o něco vyšší než u běžného zboží, ale spotřebitel ví, že platí nejen za spravedlivé a ekologicky šetrnější výrobní podmínky, ale i za velmi dobrou kvalitu. U kvalitních káv, sypaných čajů nebo například čokolád ze Spravedlivého obchodu jsou proto ceny mnohdy ve srovnání s obdobně kvalitními výrobky z konvenčního obchodu rovnocenné.

Cíle fair trade

1. Zlepšit životní podmínky producentů zlepšením přístupu na trhy, posílením organizací prvovýrobců, vykupováním za lepší ceny a kontinuitou v obchodním partnerství.
2. Podporovat příležitosti rozvoje znevýhodněných producentů, zvláště žen a tradičních národů, a chránit děti před zneužíváním v produkčním procesu.
3. Zvyšovat uvědomění mezi spotřebiteli o negativním dopadu mezinárodního obchodu na producenty tak, aby mohli využít svou kupní sílu pozitivně.
4. Vytvořit ukázkový model obchodního partnerství skrze dialog, transparentnost a vzájemný respekt.
5. Vést kampaně za změny v pravidlech a praktikách konvenčního mezinárodního obchodu.
6. Chránit lidská práva propagací sociální spravedlnosti, ochrany životního prostředí a ekonomické jistoty.

Podle: FINE, z www.fairtradeasociace.cz