Žáci, kteří splňují podmínky pro přijetí, si mohou do 31. prosince podat přihlášky a zapojit se do binacionálního vzdělávacího projektu na Friedrich-Schiller-Gymnasium v saské Pirně.

Doplňující přijímací zkoušky ke studiu

Občanské sdružení CzechPoint Pirna, založené absolventy česko-německého vzdělávacího programu, představuje jedinečnou příležitost studentům, kteří mají zájem naučit se perfektně německý jazyk, žít v německém prostředí, ale přesto kousek od jejich domova, a zlepšit si své šance do budoucnosti. Tito studenti mají nyní možnost vkročit do nového roku tou správnou nohou a stanovit si rozhodující novoroční předsevzetí studovat v Německu a získat mezinárodní maturitu.

Krátce po novém roce se totiž budou konat doplňující přijímací zkoušky do 7., 8., 9. a 10. třídy binacionálního vzdělávacího programu na Friedrich-Schiller-Gymnasiu v Pirně a úspěšní uchazeči získají možnost nastoupit do již rozjetého projektu od druhého pololetí školního roku 2011/2012. Podání přihlášek je potřeba stihnout ještě v tomto roce, a to do 31. prosince. Předpokladem k přijetí je velmi dobrý prospěch v dosavadním studiu na české škole, velmi dobrá znalost německého jazyka, dobrá znalost anglického jazyka a schopnost rychlého přizpůsobení se studiu a životu v cizině.

Rozhodují rodiče

To, že tento krok je z velké části ovlivněn rozhodnutím rodičů, si uvědomuje bývalý absolvent bina projektu a jeden ze zakladatelů sdružení CzechPoint Pirna Petr Zvolský, a apeluje na rodiče: „Vážení rodiče, budoucnost vašeho dítěte je ve vašich rukou. Udělejte ten správný krok a dejte mu možnost poznat blíže naše sousedy. Dejte mu šanci studovat ve státě, který právem patří k lídrům Evropské unie. Uvidíte, že vám za to jednou poděkuje. Stejně tak jako já dnes při pohledu na svůj životopis a možnosti děkuji svým rodičům.“

Zajímavá výuka

Německé děti mají možnost přestoupit ze 4. třídy základní školy na Friedrich-Schiller-Gymnasium. V každém ročníku jsou jednak třídy v klasické sestavě 28 německých dětí, ale je tu i binacionální specialitka, tedy třída čítající pouze 15 německých žáků, která je součástí binacionálního projektu. Těchto 15 dětí je v 7. ročníku doplněno o 15 českých dětí, a tak vznikne binacionální třída.

První čtyři roky, tedy až do 10. třídy, probíhá výuka převážně odděleně. Česká patnáctka má předměty jako je matematika, biologie, dějepis apod. v češtině, Němci v němčině. Hodiny výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělocviku nebo informatiky probíhají dvojjazyčně, kdy jsou německé a české děti spojeny. Po „něžném“ rozjezdu v sedmé třídě, kdy mají čeští žáci čas si zvyknout na přístup a požadavky německých učitelů, komunikaci v němčině a na jiný známkovací systém (výkon žáka se oboduje a body jsou převedeny na procenta, na jejichž základě se udělí známka 1-6), přibývá předmětů v němčině a zvyšuje se časová i výkonnostní náročnost studia.

V 10. třídě je vyučována v češtině už jen chemie, matematika, biologie, fyzika a samozřejmě český jazyk. Ale i v těchto předmětech se snaží čeští učitelé připravit studenty na německé vyučování, seznamují je s německými odbornými výrazy apod. Na konci 10. třídy píší všichni desáťáci srovnávací testy z matematiky, angličtiny a němčiny tzv. BLF (Besondere Leistungsfeststellung), jimiž zakončí první stupeň na gymnáziu.

Začátek 11. třídy znamená také postup na druhý stupeň. Na základě dříve zvolených předmětů (tři hlavní Leistungskurse a několik vedlejších Grundkurse) jsou studenti rozděleni do kurzů a každý má svůj osobní rozvrh. Český student navštěvuje kurzy společně s německými spolužáky a je již také učiteli vnímán jako běžný německý student. Jediný předmět vyučovaný na druhém stupni v češtině a českým kantorem je český jazyk. Také hodnocení je zde odlišné, místo známek dostávají studenti pouze bodové ohodnocení 0 - 15.

Na druhém stupni je již vyžadována naprostá samostatnost a schopnost zorganizovat si svůj vlastní čas. Německý výklad, německé zápisky, učení se látky a psaní písemných prací v němčině se stane samozřejmostí, stejně jako bezproblémová komunikace v němčině. V průběhu 11. a 12. třídy již studenti sbírají body potřebné k maturitě, která je čeká na konci 12. třídy.

Druhá rodina může být v Pirně

Studium a pobyt na internátě jsou hrazeny z veřejných prostředků ČR a SRN. Výuka v Pirně odpovídá českým normám a studenti po ukončení dvanáctého ročníku gymnázia získají maturitu, která je uznávána oběma státy. Za zmínku stojí také skutečnost, že v Sasku trvá povinná školní docházka pouze dvanáct let. Absolventi tak získají roční náskok ve srovnání se svými českými protějšky.

Přes týden jsou žáci ubytováni na moderním internátě s širokou škálou volnočasového vyžití a kuchyní, která zajišťuje kompletní stravování. Na správný chod internátu dohlížejí všichni čeští a část německých učitelů, kteří na gymnáziu vyučují. Na internátě panuje rodinná atmosféra, což potvrzují také současní studenti: „Každou neděli, když jedu do Pirny, se těším nejen na své kamarády, ale také na Pirnu samotnou a na školu, která se spolu s internátem stala mou druhou rodinou,“ říká Katka Hadrabová, studentka 11. třídy.