V tichosti připravuje vláda další škrty, tentokrát v osobní dopravě. Rozhodne se již 15. září na jednání tripartity ke státnímu rozpočtu.

Návrh rušených spojů zvláště rychlíkových vlaků například počítá se zrušením všech rychlíků mezi Turnovem a Tanvaldem. Jakoby Tanvald přestal existovat.

„Což je pro nás samozřejmě nepřijatelné. Lidé by se neměli jak dostat do škol, zaměstnání, na rychlíky navazují spousty vlaků i do okolních měst a obcí,“ sdělil Petr Polák, starosta Tanvaldu.

Škrty jsou opravdu drsné. „Zvlášť na této trati. Budeme požadovat zachování spojů, případně jejich nahrazení osobními vlaky,“ doplnil André Jakubička, starosta Železného Brodu.

KORID LK, společnost, jejímž vlastníkem je Liberecký kraj, se zabývá činností v oblasti integrace veřejné dopravy. Ta připravuje možné scénáře nastalé situace.

Společnost navrhuje zrušení jen dvou nejméně využívaných spojů. Některé spoje by se podle plánů KORIDu mohli zrušit v konkrétních slabých dnech.

„Tuto snahu podporujeme. Stát chce zrušit i spoje, kterými jezdí děti do škol a lidé za prací,“ poznamenal Polák.

KORID LK hodlá projednávat s radnicemi dotčených měst i cestujícími.Třeba v Železném Brodě dojde k veřejnému projednávání ve středu o půl druhé odpoledne v zasedací místnosti radnice.

Konkrétně železnobrodští obyvatelé přitom mohou škrty pocítit velmi bolestivě. „Lidé z města hojně dojíždějí do Turnova za prací. Myslím si, že doprava na této trati by se měla spíše rozvíjet, než nějak utlumovat,“ vysvětlil Jakubička.

Stát chce na dálkové dopravě ušetřit dvě stě milionů korun. Proti takto drastickým změnám se postavilo například Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Podle něj je plánovaná úspora minimální, důsledky však drastické. „Na plánované úspory by doplatili především tisíce cestující, kterým by byla úplně zrušena nabídka vlakových spojů pro jejich pravidelné cesty do zaměstnání, služební či obchodní cesty, či dopravou za rekreací i zábavou,“ vysvětlil Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Dálkovou drážní osobní dopravu letos ministerstvo dopravy financuje částkou ve výši 5,3 miliardy korun, přičemž úspory 200 miliónů na příští rok by znamenaly pokles financí o 3,76%, ale důsledkem by bylo zrušení nejméně 8 % výkonů v dálkové železniční dopravě – to by se projevilo zrušením více než 60 rychlíků denně,“ doplnil člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.

Proti plánovaným škrtům v dopravě se postavila i občanská iniciativa pro kritiku vládou plánovaných reforem ProAlt „Nikdo zřejmě neuvážil ani to, že oblasti nejhůře postižené škrty rychlíků jsou už dnes špatně dostupné a ekonomicky slabší, neboť jde o pohraniční oblasti a vnitřní periferie České republiky: Slezsko, Vysočinu, Rakovnicko, Tanvaldsko nebo těžkou sociální krizí procházející Šluknovsko,“ poznamenal Michal Špína z iniciativy.

Na 15. září je naplánováno zasedání tripartity ke státnímu rozpočtu. Jedná se o prakticky poslední možnost, jak tyto škodlivé škrty odvrátit.