Podobně jako třeba s chrupem, tak i s automobilem musí jejich majitelé v pravidelných intervalech absolvovat zdravotní prohlídku. Technická kontrola vozidel a měření vypouštěných emisí od začátku roku 2016 prošly mírnými změnami, které se promítají a ještě promítnou na úbytku hotovosti v peněženkách majitelů.

Za zdražením prohlídek stojí především vyšší nároky na fotodokumentaci vozidla a s tím spojené náklady na pořízení techniky a celého systému pro stanice technické kontroly. Dalším faktorem je i prodloužení doby, v níž je auto kontrolováno.

„Musíme nově pořizovat fotodokumentaci každého vozidla a přikládat ji k protokolu. Co mám informace, tak u nás v regionu nebo v kraji se průměrně zvyšovalo zhruba o sto korun, v Praze je to ale třeba až o pět set. Státní úředníci tímto nařízením míří zejména na to, aby bylo auto vždy fyzicky přítomné na lince a vše, včetně stavu vozidla, čísla VIN (hlavní identifikátor na karoserii) nebo počtu ujetých kilometrů, bylo fotoaparátem zadokumentováno. Všechny tyto údaje se nově posílají na ministerstvo dopravy," řekl Tomáš Vostřák, vedoucí STK Trutnov. Přesto stanice deklarují známý fakt. Pokud je auto v pořádku, není důvod, aby technickou neprošlo.

Mírné zpřísnění podmínek a zdražení má sloužit také jako pomůcka pro bazarový prodej vozů. Noví majitelé si mohou lépe zkontrolovat stav ojetého automobilu, má jít i o další krok, který povede k vymýcení přetáčených počítadel ujetých kilometrů.

Zatímco v případě samotné prohlídky technického stavu vozidel nejsou změny nijak drastické, měření emisí se zpřísnilo důkladněji. Limity sice zůstávají, podle konkrétního typu a výrobce automobilu, na stejné úrovni jako v předešlých letech. Testuje se však více položek a hodnot. A s tím přibylo možností nalezení závady.

„Emise se také zpřísnily, nově se vyčítají i paměti závad u řízených a vznětových motorů. Pokud je závada v řídícím systému motoru, nevyhovující kouřivost a spaliny, je zkouška nevyhovující a majitel vozidla se tím pádem nedostane do další fáze," řekl Tomáš Vostřák. „Emise jsme zatím nezdražovali, ale myslím si, že zhruba od půli letošního roku to přejde do online systému. Tím pádem se nám změní práce a očekávám, bohužel, další zdražení," dodal.

Jeho kolega Stanislav Novotný dodává: „Kontrolujeme celý souhrn možných závad. Může se stát, že v systému zůstane uložená informace i o závadě, která odezněla a v samotné řídící jednotce už není. My auto přesto nemůžeme nechat projít. Tohle, zdá se, úředníci nedomysleli. Tak uvidíme, jestli se situace v dalším půlroce nějak vyvine a zákon se upraví. Od prvního července máme být napojeni on-line, takže i hodnoty emisí se budou nově odesílat přímo na ministerstvo."