Kurzy pro motocyklisty organizuje kraj od roku 2010, za tu dobu se jich uskutečnilo už 19 a prošly jimi stovky motocyklistů. „Cílem projektu je naučit začínající motocyklisty poznat limity své i svého silného stroje. Letos je v plánu dalších šest kurzů, každý pro 50 až 60 motocyklistů," řekl koordinátor bezpečnosti silničního provozu Jan Polák.

Podle odborníků je výuka motocyklistů v Česku naprosto nedostatečná. „Na motorce se najezdí 13 hodin, potřeba by ale bylo nejméně třikrát tolik," řekl na jednom z kurzů Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti, který se na tvorbě programů podílí. Autoškola podle něj naučí řidiče jen základy rozjet a zastavit, zařadit dvojku a trojku. Doplňkové kurzy mají řidiče připravit na situace, které ho mohou v běžném provozu potkat, a naučit je reagovat. Nejčastěji se hlásí mladí řidiči, ale zájem mají i starší ročníky, které třeba se po letech k motocyklu vracejí.

Motocyklisté patří spolu s cyklisty a chodci ke zranitelnějším účastníkům silničního provozu. Ve srovnání s řidiči automobilů je u nich při nehodě osmnáctkrát větší riziko smrtelného zranění. Nejčastější příčinou nehod motocyklistů je nepřiměřená rychlost. „Už dávno neplatí, že závažné nehody jsou doménou mladých řidičů. Čím dál častěji umírají motocyklisté ve středním věku kolem 40 až 45 let," poznamenal Polák. Ne vždy je ale podle něj na vině motocyklista. V polovině smrtelných nehod motocyklista havárii nezpůsobil, jen se jí nedokázal vyhnout. I v tom mají kurzy pomoci.

Na kurzech se motocyklisté naučí bezpečně ovládat stroj. Učí se jezdit v malých rychlostech, efektivně brzdit nejen na rovných úsecích, ale i v krizových situacích. Poznají i vlastní slabiny. „Hlavní je umět předvídat a adekvátně reagovat," vysvětlil Budský. Řidič má na autodromu možnost si v chráněných podmínkách vyzkoušet, co zvládne a co dokáže jeho stroj, aniž mu hrozí něco vážnějšího, než že vyletí z dráhy a složí se s motocyklem na trávu.

Velkým tématem je podle krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka také bezpečnost dětí v dopravě: „S našimi partnery se snažíme o co nejširší zásah. Zapojujeme i širokou veřejnost, pořádáme semináře a prezentace." Děti se učí, jak se správně chovat v autě, na kole i jako chodec. „Dopravní výchova by měla spočívat nejen v předávání technických znalostí a dovedností, jak se chovat v silničním provozu, ale je nutno započít již od útlého mládí s formováním hodnotového systému dětí. To, jak se naši nejmenší dívají na sebe i okolní svět, ovlivňuje jejich vnímání hodnoty zdraví a života," dodal Budský.