VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kratší cesta, vyšší jízdné!

Liberecký kraj – Za patnáct ujetých kilometrů příměstským autobusem zaplatí cestující dvacet korun, za pouhých devět kilometrů o dvě koruny více. Kocourkov? Ne, Liberecko. Konkrétně pak například autobusová linka Liberec – Mníšek – Chrastava.

22.2.2010
SDÍLEJ:

STEJNÁ LINKA, MÉNĚ KILOMETRŮ, VÍCE PENĚZ. S nepřímou úměrou se potkáte mezi Libercem a Chrastavou. Foto: Deník/ Martin Bergman

„Jela jsem autobusem z Liberce přes Novou Ves do Chrastavy a zaplatila jsem za jízdenku dvacet korun. Na tom mi nepřišlo nic divného, ale překvapení přišlo na zpáteční cestě,“ začíná vyprávění o podivných jízdách Věra Donutilová.

Zpátky nastupovala na tu samou linku o šest kilometrů blíže k Liberci. V ruce měla připravených dvacet korun. „Jenže řidič po mně chtěl dvaadvacet korun. Ptala jsem se ho, jestli se nespletl, když jsem nedlouho předtím ten samý den za cestu až do Chrastavy platila o dvě koruny méně. Řekl, že je to tak v pořádku,“ pokračuje Věra Donutilová. A měl kupodivu pravdu. Podle Jaroslava Kadlece ze společnosti Korid, která má na starosti krajský dopravní systém Idol, je to správně.

„I když to není moc pochopitelné, tak toto je jedna z vlastnosti relačního tarifu Idol. V případě, že některá linka nejede přímou nejkratší trasou z výchozí do cílové zóny, tak je možné, že cestující jede přes zónu s vyšší cenou,“ vysvětlil Jaroslav Kadlec důvod nižší ceny za, o šest kilometrů delší, trasu.

Jak doplnil, vyšší cenu cestující neplatí, protože on chce jet přímo, tak ho za to nechtějí sankcionovat. Z toho důvodu se potom může klidně stát, že na nácestné zastávce zaplatí cestující víc než z výchozí zastávky.

Ceny jízdného se podle informací Kadlece neodvíjí od ujetých kilometrů, jak tomu bylo v minulosti, ale podle takzvaných jednic v tarifních zónách. Logicky kohokoliv napadne, že potom nový systém, který v dopravě v Libereckém kraji funguje od července loňského roku, tedy sankcionuje cestující, kteří nejedou až do cílové zastávky.

A zároveň se nabízí vychytávka, že v tom případě je výhodnější koupit si jízdenku až na konec trasy a v průběhu cesty kdekoliv vystoupit. To však nejde pokaždé. Těžko půjdou cestující z Nové Vsi pěšky do Chrastavy, aby si tam koupili levnější jízdenku. Využít to však lze v opačném směru.

„Ano, bylo by lepší koupit si jízdenku z Liberce až do Chrastavy a vystoupit už v Nové Vsi, v případě časového kupónu je úspora ještě markantnější,“ potvrdil Kadlec.

Ještě pikantnější však je, že na zmiňované trase se ceny střídají. Z Liberce do Mníšku zaplatíte dvacet korun, do Nové Vsi, která leží mezi Mníškem a Chrastavou dvaadvacet korun a do Chrastavy opět pouze dvacet.

Je to normální?

„Nejde o ty dvě koruny, ale o princip. Tohle mi opravdu nepřijde normální. Vím, že se avizovalo zdražování jízdného s počátkem fungování nového systému pro nepravidelné cestující, ale v případě Nové Vsi se cena podle mého názoru zvedla skutečně neúměrně,“ stěžuje si Věra Donutilová. Ještě v loňském roce na jaře totiž platila za cestu do Nové Vsi sedmnáct korun, tedy o pět korun méně. Do Mníšku dokonce jen čtrnáct korun.

A jak se na absurdní počítání cen jízdenek pro obyčejné cestující dívá Martin Sepp, krajský radní pro dopravu? „Od začátku fungování systému Idol víme o tom, že způsob výpočtu cen jízdného podle tarifních zón není dokonalý a snažíme se na zlepšení pracovat. Podobný případ jsme řešili v Turnově v průmyslové zóně, tam je již vše v pořádku. Děkujeme za upozornění, podíváme se i na tuto linku,“ odpověděl Martin Sepp.

O nelogicky rozdílných cenách vědí i novoveští obyvatelé a pochopitelně se jim to nelíbí. „Já autobus moc nevyužívám, takže já bych si toho možná ani nevšimla. Je ale pravda, že cena dvacet dva korun za cestu do Liberce mě zarazila a ptala jsem se na to dalších místních. Vím, že se to nikomu nelíbí a nedivím se jim,“ uvedla Iveta Kašingová z Nové Vsi. Jak dodala, je přesvědčená, že kraj by se měl jednotlivými trasami zabývat sám od sebe a ne čekat, až je na nesrovnalosti někdo upozorní.

Autor: Pavlína Stránská

22.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

ANKETA: Legalizovali byste pěstování marihuany pro osobní spotřebu?

Módní svátek  zažil zámek Sychrov.
50

OBRAZEM: Sychrov ožil velkou módní show

ANKETA: Zakázali byste motorovým vozidlům starším 15 let vjezd do center měst?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

ANKETA: Povolili byste cyklistům alkohol?

Liberecký kraj - Dvacet zásadních otázek položil Deník hlavním volebním tvářím devíti stran v Libereckém kraji. Jejich odpovědi vám mohou pomoci při rozhodování, koho budete volit. Sami si také můžete v naši anketě postupně odpovědět na všechny tyto otázky. 

Kraj představí úspěšné návrhy na přeměnu okolí budovy Krajského úřadu

Liberec – Přeměna a kultivace okolí budovy Krajského úřadu, možnost volného přístupu k řece Nise a prostor pro parkování, i to byla hodnotící kritéria soutěže, kterou vypsal Liberecký kraj.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení