VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kratší cesta, vyšší jízdné!

Liberecký kraj – Za patnáct ujetých kilometrů příměstským autobusem zaplatí cestující dvacet korun, za pouhých devět kilometrů o dvě koruny více. Kocourkov? Ne, Liberecko. Konkrétně pak například autobusová linka Liberec – Mníšek – Chrastava.

22.2.2010
SDÍLEJ:

STEJNÁ LINKA, MÉNĚ KILOMETRŮ, VÍCE PENĚZ. S nepřímou úměrou se potkáte mezi Libercem a Chrastavou. Foto: Deník/ Martin Bergman

„Jela jsem autobusem z Liberce přes Novou Ves do Chrastavy a zaplatila jsem za jízdenku dvacet korun. Na tom mi nepřišlo nic divného, ale překvapení přišlo na zpáteční cestě,“ začíná vyprávění o podivných jízdách Věra Donutilová.

Zpátky nastupovala na tu samou linku o šest kilometrů blíže k Liberci. V ruce měla připravených dvacet korun. „Jenže řidič po mně chtěl dvaadvacet korun. Ptala jsem se ho, jestli se nespletl, když jsem nedlouho předtím ten samý den za cestu až do Chrastavy platila o dvě koruny méně. Řekl, že je to tak v pořádku,“ pokračuje Věra Donutilová. A měl kupodivu pravdu. Podle Jaroslava Kadlece ze společnosti Korid, která má na starosti krajský dopravní systém Idol, je to správně.

„I když to není moc pochopitelné, tak toto je jedna z vlastnosti relačního tarifu Idol. V případě, že některá linka nejede přímou nejkratší trasou z výchozí do cílové zóny, tak je možné, že cestující jede přes zónu s vyšší cenou,“ vysvětlil Jaroslav Kadlec důvod nižší ceny za, o šest kilometrů delší, trasu.

Jak doplnil, vyšší cenu cestující neplatí, protože on chce jet přímo, tak ho za to nechtějí sankcionovat. Z toho důvodu se potom může klidně stát, že na nácestné zastávce zaplatí cestující víc než z výchozí zastávky.

Ceny jízdného se podle informací Kadlece neodvíjí od ujetých kilometrů, jak tomu bylo v minulosti, ale podle takzvaných jednic v tarifních zónách. Logicky kohokoliv napadne, že potom nový systém, který v dopravě v Libereckém kraji funguje od července loňského roku, tedy sankcionuje cestující, kteří nejedou až do cílové zastávky.

A zároveň se nabízí vychytávka, že v tom případě je výhodnější koupit si jízdenku až na konec trasy a v průběhu cesty kdekoliv vystoupit. To však nejde pokaždé. Těžko půjdou cestující z Nové Vsi pěšky do Chrastavy, aby si tam koupili levnější jízdenku. Využít to však lze v opačném směru.

„Ano, bylo by lepší koupit si jízdenku z Liberce až do Chrastavy a vystoupit už v Nové Vsi, v případě časového kupónu je úspora ještě markantnější,“ potvrdil Kadlec.

Ještě pikantnější však je, že na zmiňované trase se ceny střídají. Z Liberce do Mníšku zaplatíte dvacet korun, do Nové Vsi, která leží mezi Mníškem a Chrastavou dvaadvacet korun a do Chrastavy opět pouze dvacet.

Je to normální?

„Nejde o ty dvě koruny, ale o princip. Tohle mi opravdu nepřijde normální. Vím, že se avizovalo zdražování jízdného s počátkem fungování nového systému pro nepravidelné cestující, ale v případě Nové Vsi se cena podle mého názoru zvedla skutečně neúměrně,“ stěžuje si Věra Donutilová. Ještě v loňském roce na jaře totiž platila za cestu do Nové Vsi sedmnáct korun, tedy o pět korun méně. Do Mníšku dokonce jen čtrnáct korun.

A jak se na absurdní počítání cen jízdenek pro obyčejné cestující dívá Martin Sepp, krajský radní pro dopravu? „Od začátku fungování systému Idol víme o tom, že způsob výpočtu cen jízdného podle tarifních zón není dokonalý a snažíme se na zlepšení pracovat. Podobný případ jsme řešili v Turnově v průmyslové zóně, tam je již vše v pořádku. Děkujeme za upozornění, podíváme se i na tuto linku,“ odpověděl Martin Sepp.

O nelogicky rozdílných cenách vědí i novoveští obyvatelé a pochopitelně se jim to nelíbí. „Já autobus moc nevyužívám, takže já bych si toho možná ani nevšimla. Je ale pravda, že cena dvacet dva korun za cestu do Liberce mě zarazila a ptala jsem se na to dalších místních. Vím, že se to nikomu nelíbí a nedivím se jim,“ uvedla Iveta Kašingová z Nové Vsi. Jak dodala, je přesvědčená, že kraj by se měl jednotlivými trasami zabývat sám od sebe a ne čekat, až je na nesrovnalosti někdo upozorní.

Autor: Pavlína Stránská

22.2.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ovce. Ilustrační foto.

Stádo ovcí na Frýdlantsku napadli vlci

MARMELÁDY Z KUNRATIC putovaly do celé Evropy ze zdejší továrny CH. Leubnera už od roku 1880. Tradici výroby ovocných produktů obnovili místní jako Jamparádu.

Největší marmeládovou soutěž ve střední Evropě ohrožuje letošní neúroda ovoce

1968: Na pohřbu obětí „bratrské“ pomoci mluvil Havel i Tříska

Liberecký kraj - Tanky s okupanty se dostaly až v Liberci na náměstí před radnici, které bylo k ránu plné lid zburcovaných střelbou. V Desné hořící cisterna po nehodě usmrtila babičku s holčičkou … Před 49 lety.

O starém vděku a náhle padlé víře

Jablonecko - Poznámka Jana Sedláka z 21. 8. 1968

Tah na Prahu v pátek zbrzdila nehoda

Liberecký kraj – „Na Paceřáku ve směru na Prahu je doprava svedená do jednoho pruhu.“ Taková byla situace v pátek před polednem ve stoupání před odbočkou na Sychrov.

OBRAZEM: Hasiči slaňovali a policisté chytali zloděje

Albrechtice v Jizerských horách - Přehraniční setkání složek Integrovaného záchranného systému (IZS) byl strhující přehlídkou zásahů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení