Ačkoli správně by se měl fašankový průvod s rejem masek objevit o masopustním úterý, které letos s vychází na 5. března, někde pobaví už tento víkend.  Hned v sobotu si jej lidé užijí na Dlaskově statku v Dolánkách u Turnova, kde masopustní tradici českého venkova díky ředitelce Vladimíře Jakouběové obnovili už před lety. „Čtyřicet let totality nám na zdejších vesnicích zvyky poničilo, takže už několik let usilujeme o jejich návrat. Dneska už se masopust pořádá ve více než dvaceti vesnicích kolem Turnova,“ prozradila Deníku.

Ilustrační foto.
„Šmejdi“ nechodí jen po domech. Seniory na Jablonecku obtěžují i po telefonu

CHLAPŮM REJDY PROŠLY

Letos začne masopustní veselí v Dolánkách ve 13 hodin, kdy hlavní postava průvodu Laufr převezme symbolické klíče od města Turnova. Pak se průvod podle tradice vydá pozdravit hospodáře a vyloudit od hospodyň masopustní dobroty, mezi kterými nesmějí chybět jitrnice, jelítka a koblihy. Na vesnici takhle maškary navštívily téměř každé stavení. Zajímavé bylo, že i v ženských postavách byli přestrojení muži. „Bylo to tím, že maškary se dopouštěly všelijakých poťouchlostí, a to by se ženám v patriarchálním prostředí vesnice 19. století těžko tolerovalo,“ vysvětlila etnografka turnovského muzea, Michaela Havelková.

Masopust v Dolánkách potrvá do 15.30 a chybět nebude folklorní vystoupení Horaček, šraml i tradiční masopustní hra či pochovávání masopusta.  Fašankem končilo období hojnosti. Hned po něm následoval 40denní půst před Velikonocemi, který začínal po masopustním úterý Popeleční středou. Podle Havelkové se tu potkávala církevní liturgie, podle níž se měli křesťané před Zmrtvýchvstáním Krista očistit, s praktickým životem vesnice. Probíhaly zabíjačky a pro lidi to byla poslední příležitost pořádně se najíst, protože zásoby ve spížích a sýpkách se po zimě rychle tenčily.

Na zimním stadionu se pravidelně koná i akce s názvem Den hokeje.
Jablonec zvažuje nový zimní stadion. Mohl by vyrůst u přehrady

O den později než v Dolánkách, v neděli 24. února, se s masopustním průvodem setkají vůbec poprvé i obyvatelé Liberce. Ambicí ale není navazovat na tradice. Masopusty totiž byly spíše záležitostí venkova či menších měst, v těch větších mívaly zpravidla podobu maškarních bálů a karnevalů. Liberečany vedl k masopustu jiný důvod. „Už několik let se snažíme o víkendech oživit centrum města, a to se nám daří v podobě nejrůznějších akcí. Masopust může být jednou z nich a já doufám, že se stane tradicí,“ zmínil Martin Červinka z pořadatelské firmy Elset.

Průvod vyjde v 10.30 od liberecké radnice. Podílet se na něm budou třeba žáci dramatického oddělení liberecké ZUŠ. Organizátoři ale přivítají, pokud se k maskám přidá i veřejnost. Ani tady nebude chybět kromě zábavy i řada masopustních lahůdek. Jednou z hlavních atrakcí bude totiž stánek firmy Krkonošská zabíjačka z Vrchlabí. Liberecký masopust se tak zároveň stane předzvěstí farmářských trhů, které začnou už 21. března. „Na masopustu ale nebude chybět většina z nich,“ slíbil Červinka.

U požáru domku v obci Příkrý zasahovali v noci hasiči.
Požár domku v obci Příkrý zaměstnal hasiče. Jeden člověk se nadýchal zplodin

ČUMPRDĚNÍ

Na tradici českého Podještědí naopak naváže masopust v režii spolku Dubák. V obci Trávníček nedaleko Letařovic se odehraje za týden, v sobotu 2. března, pod názvem Čumprdění. Proč? „Čumprdění je nové slovo, které jsme vytvořili při obnově masopustní tradice u nás v Trávníčku z místního názvu pro masopustní obchůzku, kterou dělají „čumprďáci,“ upřesnil zakladatel spolku a historik Jan Havelka alias hostinský Beran. „Výraz čumprďáci se používá hlavně na Českodubsku, na jižním svahu Ještědu,“ dodal.

MASKA ROHANKA

Masky se ale nijak neliší od těch, jaké lze vidět třeba v nedalekém Smržově, kde tradice masopustu přežila zemědělské kolektivizaci navzdory. „Kromě medvěda u nás potkáte i kobylu či bábu s nůší. Vznikají ale i nové „tradiční“ masky, jako u nás třeba zoomorfní rohatá maska Rohanka,“ připomněl Havelka s tím, že kostýmy si lidé dílem vyrábějí ze starého oblečení i kartonu. „Samotné papírové a organtýnové masky a papírmašové hlavy jsme objednávali ve firmě PVO Zákupy, což je tradiční výrobce masopustních masek,“ doplnil Havelka.

Muzeum Českého ráje
Muzeum Českého ráje v Turnově rozšíří své sbírky

Název masopust je českým ekvivalentem latinského carne levare, neboli dej maso pryč. Právě odtud tradice karnevalů. Tu si mimochodem vzali za své v Novém Boru. A nejsou žádní troškaři. Jejich „masopust“ má totiž už několik let podobu karnevalového Ria. Letos se tu konal začátkem února už potřinácté.