Firma vyváží 80 procent své produkce do 30 zemí světa. I sklo, které se nevyveze, ale většinou skončí v cizině. Sklo z Harrachova se v Česku prodává jen v areálu sklárny a v převážné většině ho kupují zahraniční turisté.

Zatímco Spojené státy jsou pro sklárnu a minipivovar Novosad a syn tradičním trhem, do Číny firma vyváží až od předloňska. „My jsme měli nabídky na prodej do Číny už před lety, ale já jsem se tomu bránil. Měl jsem obavy, aby nezačali naše věci napodobovat a kopírovat a neudělali jsme si víc škody než užitku," přiznal majitel František Novosad. Nakonec k dohodě došlo.

„Přistoupili na to, že jsme jim záměrně vybrali složitý sortiment, pracný s takovými finesami, aby to bylo těžce napodobitelné," řekl. Harrachovští skláři ale podle něj mají náročný sortiment radši.

Opakem zboží pro Čínu je podle Novosada sortiment pro USA. „Tam chtějí jednoduché věci a jenom velké. Vinné skleničky pro USA začínají na objemu 600 mililitrů a výš. Dvoudecky nebo třídecky, které se prodávají po Evropě, Amerika nechce," vysvětlil. Na zboží pro Spojené státy se podle něj řemeslný um harrachovských sklářů příliš neuplatní.

„Kdežto na zakázkách pro Čínu se ti chlapi víc uplatní, ti šikovní, a můžou si s tím vyhrát a nemusí dělat tolik kusů za den a je to líp zaplacené," dodal majitel sklárny. Harrachovská sklárna oslavila před čtyřmi lety 300 let existence. I v 21. století vyrábějí v Harrachově sklo tradičním způsobem, obnovili dokonce výrobu křišťálových lustrů, které se tam kdysi dělaly. Ekonomickou krizi, kterou mnozí výrobci nepřežili, pomohla sklárně překonat orientace na cestovní ruch.

Turisté se mohou podívat do výroby, součástí harrachovského areálu je muzeum skla i prodejna. Před 15 lety vybudovali dnes velmi úspěšný minipivovar, později přibyly pivní lázně.

Dnes se turistika na zhruba padesátimilionovém obratu firmy podílí ze 40 procent. „Ročně sklárnou projde přes 65.000 návštěvníků," dodal Novosad.