Kvůli tomuto rozhodnutí musí město vytvořit nový územní plán, neboť ten stávající z roku 1996 se silnicí počítal. Neznamená to ovšem, že by se podařilo plánovanou silnici z katastru města vypudit navždy.

„Všechny varianty R 35 budou v novém územním plánu zakreslené jako územní rezerva. To znamená, že se v jejich prostoru například nebude smět stavět. Ale dané území nebude v plánu přímo určené pro tuto komunikaci,“ sdělila starostka Turnova Hana Maierová.

Snaha nevpustit dálnici na území města odstartovala několikaletý proces tvorby nového územního plánu, který bude rozvoj města určovat na následujících deset patnáct let. Třináct let starý plán již v mnohém neodpovídá požadavkům doby.

„Na nový územní plán čekají mnozí občané i podnikatelé. Dokladem toho jsou časté žádosti o dílčí změny stávajícího plánu,“ uvedl Miroslav Varga, vedoucí odboru rozvoje města. Radnice již zveřejnila zadání nového plánu, jež stanovuje hlavní zásady a cíle rozvoje města. „Jedná se například o posouzení nových ploch pro výstavbu a řešení vnitřní dopravy ve městě, včetně přeložky silnice na Semily,“ popsal Varga.

Nejdřív za dva roky

Podle těchto zásad se bude řídit tým odborníků, který návrh nového plánu pro město vypracuje. Šéfem týmu bude architekt Ivan Horký z pražské firmy Archis. Zpracovatelé v první fázi předloží městu k posouzení takzvaný koncept územního plánu.

„Jedná se vlastně o mapu města, na níž jsou barevně znázorněna funkční využití jednotlivých pozemků,“ podotkl Varga. Koncept posoudí nejenom speciální městská komise, ale do jeho podoby promluví i obyvatelé během fáze veřejného projednávání.

Teprve po zapracování všech připomínek odborníci sestaví návrh územního plánu, o němž budou hlasovat zastupitelé. „Je pravděpodobné, že jak o konceptu tak o návrhu územního plánu budou rozhodovat už zastupitelé vzešlí z příštích komunálních voleb,“ řekla starostka Hana Maierová. Město by mohlo mít nový územní plán nejdřív v roce 2011, do té doby se jeho rozvoj musí řídit stávajícím plánem.