„Příští týden se na zastupitelstvu uskuteční poslední prezentace projektů na regeneraci všech tří sídlišť. Bude to poslední řízení před přihlášením do dotačního titulu. Jestliže v něm uspějeme, měly by práce začít ještě letos. První etapa bude spočívat v rekonstrukci silnic a chodníků na sídlištích Vápenka a Vaněčkova,“ konstatoval starosta Železného Brodu Václav Horáček.

Město počítá s tím, že celková revitalizace sídlišť bude trvat zhruba čtyři roky. Ještě před přípravou projektu přistoupili zástupci města k anketě mezi obyvateli sídlišť, kteří se měli možnost vyjádřit, co jim nejvíc chybí a co je trápí. Anketa se ale nesetkala s velkým zájmem.

„Přišlo nám pár desítek odpovědí. Řidičům vadil především nedostatek parkovacích míst, pejskařům zase plochy k venčení psů,“ poznamenal železnobrodský starosta.

Prvořadým problémem je ale parkování. „Ve večerních hodinách je tady leckdy opravdu nemožné zaparkovat. Když se poštěstí, najdete místo alespoň někde daleko od svého paneláku, v opačném případě nezbývá než to risknout a stoupnout si do zákazu, protože prostě není kam jinam,“ řekl Deníku pan Martin, který žije s rodinou na největším železnobrodském sídlišti Vápence.

Projekt regenerace sídlišť sice počítá s novými parkovacími místy, nejvíc by jich ale měl poskytnout parkovací dům, který vyroste v sousedství sídliště Vápenka v rámci projektu nového autobusového terminálu.

Stejný problém řeší také na dvou velkých sídlištích v Desné. „Parkovací místa jsou typickým problémem dnešních sídlišť. Při výstavbě panelových domů se totiž počítalo s úplně jinou statistikou. Dříve vyšlo jedno auto na tři rodiny, dnes má jedna rodina i dvě vozidla,“ vyjádřil se desenský starosta Marek Pieter.

I v Desné proto připravili projekt regenerace sídlišť v Poštovní a Krátké ulici. Na obou přibudou nová parkovací místa, v Krátké ulici zejména díky využití areálu bývalé čerpací stanice.

Cílem města ale není jen rozšíření parkovacích ploch, v rámci regenerace mají vzniknout také dětská hřiště, parky, nové přechody pro chodce a kontejnerová stání. „Je také potřeba opravit silnice a zrekonstruovat veřejné osvětlení,“ poznamenal Marek Pieter.

V Desné jsou s projektem ve stejné fázi jako v Železném Brodě – čekají na dotační výzvu. Oba projekty vyjdou na desítky milionů korun a sama města by je financovat nemohla.