Dlouhodobá krize spojená se zajištěním krajské autobusové dopravy, stávky řidičů kvůli nevyhovujícím pracovním podmínkám i politické šarvátky a odvolávání odpovědných osob, tak vypadá situace okolo krajského resortu dopravy.

Frustrovaní ze současné situace jsou řidiči dopravních firem, odboráři, politická reprezentace na kraji i opozice v čele se Změnou pro Liberecký kraj. Ta nyní dokonce přišla s návrhem na odvolání krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka.

Změna chce odvolat radního pro dopravu

„Starostové pro Liberecký kraj v čele s hejtmanem Půtou selhali, když se jim nepodařilo dokončit desetiletý tendr na autobusovou dopravu v hodnotě čtyř miliard korun. Tento svůj předvolební slib nesplnili kvůli chybným rozhodnutím, na která Změna pro Liberecký kraj předem upozorňovala. Vedení kraje navíc opakovaně jednalo ve prospěch firmy BusLine, a to jak změnami podmínek desetiletého tendru, tak prodloužením monopolu stávajícím dopravcům nejméně o tři roky do roku 2017. Kvůli tomu kraj přijde o desítky milionů korun. To však nejsou jediná selhání v oblasti veřejné dopravy, za která je zodpovědný radní pro dopravu Vladimír Mastník. Změna proto navrhne jeho odvolání," řekli ve středu členové Změny.

Hlavním důvodem pro jeho odvolání je podle nich prohlubující se krize, která je spojená s miliardovým tendrem na dopravní obslužnost v kraji, který se nepodařilo dokončit a navíc ho prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Hejtman považuje návrh za absurdní

Kraj ale kritiku Změny odmítá. „I přes veškeré problémy zajistil Liberecký kraj, aby cestující nic nepocítili a autobusy jezdily tak, jak mají. Navíc za výrazně nižší ceny dopravního výkonu, než tomu bylo v předcházejícím období, a současně při lepší kvalitě vozového parku. Návrh na odvolání radního Vladimíra Mastníka považuji za absurdní," řekl hejtman Martin Půta, který ve středu projednával neutěšenou situaci se zástupci obcí i odborářů.

Ti stojí na straně kraje, který slíbil stanovit minimální mzdu řidičů, tak aby nebyla natolik ovlivňována soutěžením nejlevnější nabídky.„V současné době nám chybí 10 až 15 procent řidičů, pokud by odešli důchodci, které zaměstnáváme, chyběla by nám čtvrtina řidičů do ideálního stavu," řekl člen představenstva ČSAD Liberec Tomáš Wasserbauer a dodal, že většina profesionálních řidičů odchází kvůli nízkým platům.

Kromě obvyklé pracovní doby musí řidiči měsíčně najezdit na přesčasech dalších 25 hodin. Volno tak mají v průměru jeden den v týdnu, pobírají v průměru 20 tisíc korun hrubého. Firma nízké platy zdůvodňuje nízkou cenou za dopravní výkon, loni dostala od kraje 29,07 koruny. Právě cena za jeden ujetý kilometr je rozbuškou mezi Změnou, která trvá na otevřené soutěži pro všechny dopravce a nejnižší ceně a Libereckým krajem, který se spoléhá na stávající dopravce.