„Páteřní trasy mají sněhu relativně dostatek, ale objevují se vytátá místa, zejména směrem na Krásnou Máří a nad Hřebínkem. Udržet v tomto terénu bezpečný provoz sněžných strojů už není možné,“ vysvětlila důvody k ukončení sezony Milena Jelínková, ředitelka Jizerské o.p.s., která spravuje magistrálu.

A jaká vlastně byla uplynulá sezona? Co do návštěvnosti opět hojná a srovnatelná s několika posledními roky. Na tratě magistrály zavítalo odhadem šest set tisíc běžkařů.

Sezona začala velmi brzy, skútry vyrazily upravovat stopy už 24. listopadu. Hned v prosinci pak přišlo nejvíc sněhových srážek. „V týdnu od 14. prosince padalo každý den, a to tak intenzivně, že čerstvě upravené stopy okamžitě zasypával sníh. Někteří běžkaři si tehdy dokonce mysleli, že rolby nevyjely. V té době jsme ještě netušili, že z tohoto sněhu bude celá magistrála těžit po celý únor a březen,“ poznamenala Milena Jelínková.

V půlce ledna pak sněhové srážky ustaly a připadlo už jen velmi málo sněhu. „Přesto jsme pravidelnou úpravou udržely trasy až do konce republikových jarních prázdnin,“ konstatovala Jelínková.

Za uplynulou sezonu upravila Jizerská o.p.s. přes šest tisíc kilometrů tratí, které vedou do katastru čtrnácti obcí v celých Jizerských horách.

„S uplynulou zimní sezonou jsme se museli vypořádat i přesto, že od měst a obcí, včetně kraje klesly příjmy o necelý milion korun. Komplikace způsobil i nárůst ceny pohonných hmot. V uplynulé sezóně jsme platili za naftu o patnáct procent více než v předchozích letech. Přesto jsme dokázali udržet obdobný rozsah úpravy jako v jiných zimách. Naši řidiči najezdili v rolbách skoro tisíc hodin,“ poznamenala Jelínková.

Propad podle ní Jizerská o.p.s. kompenzuje úsporami v létě, například menšími opravami nebo omezenou obnovou v terénu magistrály. Částečně pomohly i peníze od lyžařů. Ti sice chybějící milion kompenzovat nedokáží, přes dárcovské sms nebo přímou platbou ale během uplynulé sezony zaslali bezmála sto čtyřicet šest tisíc korun.