„Nejčastěji se vyskytují případy, kdy zákazníky při podomním prodeji u nich doma prodejce požádá o potvrzení, že jej klient domů pozval. Důvodem však bývá neumožnit zákazníkovi ve čtrnáctidenní lhůtě odstoupit od smlouvy při nezvaném podomním obchodování,“ vysvětlil častý trik prodejců Antonín Seidl z liberecké SOS.

Pokud uzavřete smlouvu při předváděcí akci spojené s prodejem, která se konala mimo prostory obvyklé k podnikání, máte právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu.

Pozor na úvěry
Pokud se rozhodnete pro spotřebitelský úvěr, který vám třeba nabídnou až do domu, nezapomeňte zkontrolovat roční procentní sazbu nákladů (RPSN). „Ta v sobě zahrnuje i další náklady, které nejsou zahrnuté v úrokové sazbě, například sazbu za zpracování úvěru,“ připomněl Antonín Seidl s upozorněním, že čím vyšší je RPSN, tím je úvěr nevýhodnější.

Kromě toho byste se měli zajímat i o možnost předčasného splacení úvěru. V případě, že ztratíte zaměstnání a nebudete moci úvěr splácet, spojte se s poskytovatelem a pokuste se ihned situaci řešit. „Před přijetím úvěru by měl zákazník pečlivě zvážit nutnost a potřebnost úvěru a posoudit svoji schopnost splácet,“ dodal Seidl.

V případě, že se rozhodnete pro nákup dražšího zboží, vyplatí se sledovat nabídky od různých obchodníků a spotřebitelské testy. Naleznete je v časopisech, na internetu nebo na SIC SOS. „Zákazníci by si měli hlavně uvědomit, že smlouva je dobrovolnou dohodou dvou stran, a dávat opravdu pozor na to, co podepíší,“ upozornil Antonín Seidl. Podle něj se v některých smlouvách objevují takové lahůdky, že například zákazník dává obchodníkovi souhlas s vloupáním do bytu. V jedné ze smluv jsme nalezli odstavec, ve kterém se píše, že pokud se zákazník opozdí s platbou, firma si může předmět smlouvy odmontovat.

Následuje text: Objednatel tímto výslovně uděluje zhotoviteli souhlas s tím, aby pokud bude nutné, překonal zhotovitel všechny překážky, které by v odvozu předmětu smlouvy bránily, například zámky dveří, mříže, závory a podobně.

„Takovou smlouvu v žádném případě nepodepisujte,“ doporučuje Antonín Seidl. Poradna pro spotřebitele Spotřebitelského informačního centra má sídlo v Oldřichově ulici 836, 460 01 Liberec 3. Hodiny pro veřejnost jsou každé pondělí a středu od 14 do 17 hodin, telefon 485 148 356.

Setkali jste se s podobným jednáním? Potřebujete poradit? Napište do diskuze pod článkem.