Superseverní varianta dostavby rychlostní silnice R35 je největším zásahem do životního prostředí a byla by i nesmyslně drahá, tvrdí nedávno vzniklé občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35. Jeho zástupci v pátek večer ziniciovali již druhé veřejné setkání, aby získali co nejširší členskou základnu. Na setkání v sále restaurace Beseda v Rychnově u Jablonce vystoupila s negativním stanoviskem k superseverní variantě R35 také senátorka Soňa Paukrtová.

„Superseverní varianta podle mě opravdu není vhodná, a to jak z hlediska dopadu na krajinu, tak z pohledu nákladů. V rámci ní má vzniknout řada tunelů a desítky mostů. Navíc smyslem dostavby silnice je hlavně řešení spojení mezi Turnovem a Jičínem, což superseverní varianta, která by vedla kolem Rychnova k Jablonci, neřeší,“ vyjádřila se Soňa Paukrtová. Podle ní by měla tato trasa nejdrastičtější ekologické a krajinářské dopady.

Návrh superseverní varianty, který je jednou ze tří možností dostavby silnice R35, vznikl jako náhradní řešení severního koridoru, který se setkal s velkým odporem města Turnova i přilehlých obcí.

Bouří se zástupci obcí i obyvatelé

I superseverní trasa ale vyvolala zděšení a odpor místních, o čemž svědčí jak bleskový vznik občanského sdružení brojícího proti této variantě, tak důrazně odmítavá stanoviska zástupců bezprostředně dotčených obcí.

„Ihned, jak jsme se o tomto návrhu dozvěděli, napsali jsme za naši obec oficiální negativní stanovisko Libereckému kraji,“ řekl nedávno starosta obce Dalešice Josef Hujer.

Negativně vnímá superseverní variantu také starostka Skuhrova–Huntířova Jiřina Rybáková, která označuje navrhovanou trasu za nesmyslnou. „Chápu, že dostavba silnice R35 je potřeba, ale je logické, že každá dotčená obec se jí bude bránit. Každopádně superseverní možnost není výhodná jak ekologicky, tak finančně,“ konstatovala starostka Skuhrova–Huntířova Jiřina Rybáková.

Senátorka Soňa Paukrtová řekla, že má v úmyslu kontaktovat ve věci vládního zmocněnce.

Vznikly by tunely a desítky mostů

Superseverní varianta trasy R35 je nejnákladnější a podle lidí k přírodě nejdrastičtější varianta. Na úseku dlouhém zhruba 44 kilometrů předpokládá vybudování 9 tunelů a 39 přemostění. Prochází přitom například přírodním parkem Maloskalsko a velmi cenným údolím Jizery. I když se mluví o rychlostní komunikaci, lidé se bojí stavby v rozsahu dálnice a tím několikanásobného nárůstu hluku i smogu. Občanské sdružení Občané proti superseverní variantě R35 proto požaduje v první řadě vyškrtnutí této možnosti z dalších jednání.

Pro Liberecký kraj jsou prospěšné pouze Severní a Superseverní varianta, mezi těmi se pravděpodobně bude rozhodovat. Severní trasa nejvíce zasahuje do chráněné oblasti Českého ráje, superseverní varianta je zase téměř dvojnásobně dražší.

„Zatím nelze říct, že se přikláníme k jedné nebo druhé možnosti. Mohu slíbit, že rozhodujícím jazýčkem na vahách bude především mínění místních obyvatel,“ řekl před nedávnem hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler.

Rozhodnuto bude ještě v letošním roce

Ministerstvo dopravy spolu s ministerstvem životního prostřední chce vynést verdikt ještě letos.

R 35 je páteřní komunikace, která by po své kompletní dostavbě měla propojit Liberec s Olomoucí a časem ve své podstatě ulevit dálnici D1.

Pátečního setkání v Rychnově se zúčastnily tři stovky lidí, z nichž se řada připojila k občanskému sdružení