Proč je to ale tak komplikované? Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima ve středu řekl, že znalosti jsou to, co víme, když se probudíme ve dvě hodiny v noci se dvěma promile v krvi. Vše ostatní je možné si dohledat. A škola by měla děti naučit, kde najít potřebné informace a jak s nimi pracovat, propojovat je a vyhodnocovat. To, co by každý absolvent základní a střední školy měl znát, vědomostní jádro, musejí určit odborníci. Není důvod to protahovat. Stejně jako rozhodnutí, že známky je třeba nahradit formativním hodnocením a víceletá gymnázia kvalitními základními školami.

Od rakousko-uherského modelu bychom se konečně měli posunout k modernímu vzdělávacímu systému, který se nebude odvíjet od jednoho testu u přijímaček na SŠ nebo maturity. Každý učitel by měl vědět, jaké ovoce jeho snaha přináší. Zpětná vazba je nutná, a zdaleka nesouvisí s výsledky čtvrtletní písemky. Zatím bohužel pořád platí, že rodiče se dětí denně ptají, jakou známku dostaly. Místo toho, co se naučily. Pokud se to rychle nezmění, technologický vlak nám ujede.

Vystrčilovy groše