Zatímco elektro-auta jsou v tuzemsku stále vzácností, kola a koloběžky na baterky si v posledních letech úspěšně razí cestu českými luhy a háji.
Vloni si Češi pořídili 78 tisíc elektrokol, tedy o čtvrtinu více než v roce 2018. Každý čtvrtý nový bicykl už není závislý jen na síle nohou a koronakrize poptávku po ekologické individuální dopravě ještě zvýšila.
Tomu zatím bohužel neodpovídá infrastruktura. Dostatečně hustou síť v podobě více než čtyř desítek veřejných nabíječek dnes nalezneme pouze v Jeseníkách. Možnosti nabíjení v okolí jsou tak první okolností, kterou by měl zájemce o elektrický dopravní prostředek zvážit. U levných koloběžek se dojezd na baterie pohybuje jen mezi deseti a třiceti kilometry a ani většina elektrokol neujede na jedno nabití více než sto kilometrů.
Na dojíždění, nebo na výlet?
S tím souvisí hlavní účel, k jakému mají kolo či koloběžka na baterie sloužit. Tak jako u ostatních dopravních prostředků totiž univerzální stroj neexistuje. Chcete ho využívat hlavně na kratší pojížďky po městě? Sáhněte po jednodušším kole s lehkou odnímatelnou baterií na zadním nosiči, měkkým sedlem a sníženým rámem kvůli snazšímu nasedání. Plánujete kombinovat jízdu po vlastní ose třeba s vlakem?
Zvolte skládací kolo nebo koloběžku s menšími polyuretanovými kolečky. Skladné modely oceníte i během dovolené v karavanu či na jachtě. Nevýhody v podobě kratšího dojezdu na baterie a nižšího jízdního komfortu vyváží nižší pořizovací cena.
Těm, kteří by se s pomocí elektřiny rádi vydali na výlety do přírody, jsou určena trekingová a horská elektrokola, případně elektrické koloběžky s většími nafukovacími kolečky, které si poradí i s náročnějším terénem. Mají pevnější konstrukci z dražších materiálů, bývají osazeny kvalitnějšími mechanickými součástkami i baterií s vyšší kapacitou.
Horská kola pak nabízejí odpružení, kotoučové hydraulické brzdy a baterii v rámu, která zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a plynulé spouštění motorové výpomoci. Největší vzdálenost bez šlapání i přes sto kilometrů urazí elektrická trekingová kola, u koloběžek se maximum pohybuje kolem 45 kilometrů.
Šetření se nemusí vyplatit
Investice do elektrokola stále není levnou záležitostí. V ceně je totiž jednak klasický mechanický bicykl, jednak jeho elektrická výzbroj s hodnotou přesahující deset tisíc korun. Nejlevnější modely proto začínají na 15 tisících korun, nesou s sebou ale mnoho bolestných kompromisů. Lepší poměr cena/výkon nabízí střední třída s cenovkou kolem 40 tisíc korun. Výjimkou ale nejsou ani kola za dvojnásobek této částky. Laciné elektrokoloběžky se pak prodávají i za tři tisíce korun, zlatý střed začíná na deseti tisících a za ty nejlepší dáte okolo třiceti tisíc korun.
Z papírových parametrů se nicméně nedá vyčíst vše. Proto si před finálním rozhodnutím u prodejce vyžádejte testovací jízdu. A jelikož jsou tyto drahé stroje velkým lákadlem pro zloděje, nevyplatí se šetřit ani na jejich zabezpečení.
Pozor na legislativu
Kamenem úrazu může být i platná legislativa. V souladu s ní musejí výrobci omezit maximální rychlost na 25 kilometrů za hodinu.
Některé firmy však zákazníkům nabízejí, že za několikatisícový poplatek tento softwarový limit odstraní. Vlastník kola tím přijde o záruku, navíc riskuje pokutu, protože by se po tomto zákroku měl pohybovat už jen mimo pozemní komunikace. Ani s malými koloběžkami pak není dovoleno jezdit po chodníku. A pokud má koloběžka výkon vyšší než jeden kilowatt, zákon na ni pohlíží jako na motorové vozidlo, takže nesmí na cyklostezku.