Liberecký kraj bude ve finále reprezentovat trojice žáků, a to ze ZŠ Antonína Bratršovského Jablonec nad Nisou, ZŠ Oblačná Liberec a ZŠ Partyzánská Česká Lípa. Ve finálovém klání bude mít své zástupce 42 škol z dvanácti krajů. Maximálního počtu tří finalistů se podařilo dosáhnout pouze ZŠ Třeboň. Šest dalších škol může do finále vyslat dva reprezentanty, kteří v 1. kole skončili mezi 50 nejlepšími řešiteli.

„Účast více žáků ve finále soutěže, u některých škol i opakovaná, je skvělá vizitka tamních pedagogů matematiky a informatiky. Obecně se v poslední době míní, že děti ztrácí schopnost logicky myslet a nalézat vlastní řešení, což potvrzovaly i výsledky předchozích ročníků soutěže IT-SLOT. Letošní 1. kolo soutěže ale naznačuje, že trend se obrací. Hned pět žáků prošlo testem s 25 otázkami bez zaváhání a k postupu mezi nejlepší padesátku bylo třeba alespoň 22 správných odpovědí v časovém limitu pod 23,5 minuty. Soutěžící s výsledky, které by v posledních pěti letech bez problémů na finále stačily, letos neuspěli, úroveň se hodně zvedla,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT), která soutěž každoročně pořádá.

Víkend v Křišťálovém údolí v Železném Brodě.
FOTO: Železnobrodské zastavení na Víkendu Křišťálového údolí

Šňůra soutěží se nepřerušila ani během koronakrize a chuť škol zapojit se stále stoupá. „První kolo soutěže probíhá vždy v on-line formě. Test obsahuje úlohy, které prověřují znalosti z oboru ICT a které každý rok vymýšlíme v souladu s vývojem ICT ve společnosti. V těch si je většina soutěžících jistá. Horší výsledky mívají děti už tradičně ve slovních úlohách a v prostorové představivosti, jejichž principy zůstávají v zásadě každý rok stejné,“ poukázal Martin Vodička.

Už loni organizátoři evidovali rekordní počet bezmála pěti tisíc účastníků, letos učitelé do 1. kola soutěže registrovali ještě o 67 procent žáků víc. „Důvodem vysokého nárůstu soutěžících může být kromě silných populačních ročníků také fakt, že se školy v pandemii naučily lépe fungovat v on-line prostředí a využívat různé druhy neformální výuky, které žáky motivují k práci a bývají vítaným zpestřením. Prezenční finálová účast je pak velká událost, kam žáky doprovází jejich učitelé i ze vzdálených regionů. Hned po skončení testu následuje vyhodnocení a slavnostní vyhlášení vítězů,“ popsal Martin Vodička.

Eliška Crkovská