O tuto značku, která je zárukou místního původu, se ucházelo celkem 7 zájemců v kategoriích zemědělské a přírodní produkty, spotřební zboží a umělecká díla. Místní původ však není jedinou podmínkou pro udělení značky. Značené výrobky musí přispívat k dobrému jménu regionu, proto musí být také kvalitní, šetrné vůči životnímu prostředí a jedinečné ve vztahu ke Krkonošům.

Regionální produkty hodnotila sedmičlenná komise tvořená zástupci Místní akční skupiny Krkonoše, oblastní destinační společnosti, svazu ekologických zemědělců, místních podnikatelů a Asociace regionálních značek. Certifikační komise si vyslechla zajímavé příběhy, které byly doplněny i ochutnávkou dobrot od venkovských výrobců či farmářů jako je např. Krijoška - sladký kynutý bochánek z máslového těsta plněný borůvkovým džemem, máčený v kravském másle a obalovaný moučkovým cukrem od cukrárny Grand nebo sušené bio hovězí maso z rodinné firmy ZEMEX z Rokytnice nad Jizerou.

Knihu Příběhy z Krkonoš v komiksech představil osobně zástupce vrchlabského vydavatelství Green Mango. „Na dvanácti příbězích jsou čtenářům představeny nejdůležitější okamžiky a nejvýznamnější osobnosti z historie Krkonoš. Dozvědí se v nich, kdo byli první obyvatelé, jak náročný byl život na horách, čím se zdejší lidé živili a jak vycházeli se svými sousedy. Autorem rukopisu je historik Krkonošského muzea Správy KRNAP Jiří Louda a kresby zpracoval přední český ilustrátor komiksové literatury Tomáš Chlud,“ sdělil komisi Radek Drahný.

Vyhořelá vila a smutné okolí. Vydejme se do doby, kdy byla chloubou.
FOTO: Vyhořelá vila a smutné okolí. Vydejme se do doby, kdy byla chloubou

Mezi oceněné patří právem i koncept Farmářského domu, který zpracovává ve vlastní bourárně hovězí maso z místního chovu, zvěřinu z honitby Malé Labe Prosečné a sumečky z partnerské farmy pana Hampla z Lánova. Následně jsou produkty nabízeny ve šnekových automatech na farmě nebo ve Farmářském domě ve Vrchlabí. Lidé si tak mohou nakoupit čerstvé maso a regionální produkty 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Prodej cílí i na nákup z domova, a to prostřednictvím e-shopu.

Regionální značka Krkonoš je součástí Asociace regionálních značek, která sdružuje 30 značek z celé České republiky. Od roku 2004 udělili koordinátoři z 29 regionů celkem 1 220 práv užívat značku na obalu svého výrobku po dobu 3 let. V současné době se značkou Krkonoše originální produkt® pyšní 43 výrobků a 7 zážitků z turistického regionu Krkonoš (od Harrachova po Trutnov). Informace o regionálním značení můžete najít na webových stránkách www.regionalniznacky.cz.

Petra Hartmanová, MAS Krkonoše