Zástupci Ředitelství silnic a dálnic před časem informovali, že o zvýšení rychlosti se dá uvažovat u rovných dálničních úseků, které nevedou složitým terénem. Na jihu Moravy je to právě D2 od brněnských Chrlic k hranici se Slovenskem.

Změnu by přivítal například řidič Roman Příborský z Ladné na Břeclavsku. „Dálnice je na jižní Moravě rovná, nejsou tady moc zatáčky. Řidič by pak zvládl vzdálenost rychleji. Kolikrát když jedu na dálnici rychlostí 130 kilometrů v hodině, připadám si jako nejpomalejší," poznamenal.

Řidiči z příhraničí mohou výhodně tankovat v Polsku, kde jsou pohonné hmoty levnější o 3 až 6 korun za litr.
Čeští řidiči opět houfně tankují v Polsku. Vzhledem k tuzemským cenám ušetří

Naopak proti změně stávajícího rychlostního maxima na dálnicích je dopravní expert Roman Budský z platformy Vize nula. Stotřicítku má za přiměřenou. „Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu považuje za optimální limit 120 kilometrů v hodině. Naprostá většina naší dálniční sítě není na vyšší rychlosti stavěná," sdělil.

Jen na vybraných úsecích

Nebezpečí vidí i v tom, že uvažovaná maximální stopadesátka by byla povolená jen na vybraných úsecích. „Ovšem těžko zaručit, že rozjetí řidiči v ostatních úsecích disciplinovaně zpomalí své tempo," prohlásil.

Jihomoravští policisté se setkávají s překračováním nejvyšší povolené rychlosti na D2 vždy, když se tam pohybují hlídky s měřicím zařízením. „Sankce, tedy pokuta i body se odvíjí podle rozmezí naměřeného překročení rychlosti. Když je překročená o padesát kilometrů v hodině a více, přestupek oznamujeme úředníkům, kteří také rozhodnou o zákazu řízení," informovala mluvčí Petra Ledabylová.

Letní i zimní pneumatiky na osobních autech zaparkovaných na Národní třidě v Hodoníně v pondělí 15. listopadu.
Přezouvání na zimní pneumatiky: Řidiči čekají na pneuservis týden i dva

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek zmínil úskalí případného zvýšení rozdílu mezi rychlostí osobních a nákladních aut. „Náklaďáky jedou stabilně svých devadesát. Je potřeba brát ohled i na ně. Pokud zůstane nákladní doprava omezená ve stávajícím rozsahu, zrychlíme jen ostatní auta," srovnal.

Klíčový parametr 

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky je jedním z klíčových parametrů také intenzita provozu na daném úseku. „Samozřejmě to tedy může být tam, kde zvýšení rychlosti nebude mít vliv na bezpečnost provozu," uvedl.

Změna zákona musí úspěšně projít řádným procesem. „Samotné stanovení dopravního značení není zdlouhavý proces, pokud jsou k dispozici řádně zpracované podklady, a to především z hlediska bezpečnosti silničního provozu, kde se k problematice bude muset vyjádřit i ministerstvo vnitra," nastínil Jemelka.

Kamiony na dálnici. Ilustrační foto.
Stát zpoplatní další úseky silnic. S dopravou zdraží i některé zboží

Expert Budský sice zmínil, že třeba v Bulharsku a Polsku je shodně maximální povolená rychlost na dálnicích 140 kilometrů v hodině, ale tamní silnice patří v Evropské unii k nejnebezpečnějším. „V Německu je doporučená maximální rychlost 130 kilometrů v hodině, ovšem v místech se zvýšenou intenzitou dopravy bývá závazný maximální limit zpravidla 120," doplnil.

Zvýšení rychlosti na dálnici:
- V nové koaliční smlouvě je plán navýšení v některých úsecích na 150 kilometrů v hodině.
- Ředitelství silnic a dálnic už dříve informovalo, že na jihu Moravy připadá do úvahy D2 mezi brněnskými Chrlicemi a hranicemi se Slovenskem.
- Například v Polsku a Bulharsku je maximální povolená rychlost 140 kilometrů v hodině. Tuto hranici před časem navrhoval i bývalý minstr dopravy Dan Ťok.