Především dětského diváka snad nelze na Ježíška navnadit lépe, než touto čarokrásnou podívanou. Právě díky ní se britský choreograf Christopher Wheeldon stal ikonou současného baletu a zpřístupnil ho nejširšímu publiku včetně těch nejmladších. Záznam tohoto představení mohou diváci kina Radnice vidět těsně před Vánoci v neděli 21. prosince od 16 hodin.

V roli Alenky vystoupí oproti plánované a v současnosti zraněné brunetce Lauren Cuthbertson, neméně charismatická a talentovaná plavovláska Sarah Lamb, která tuto pohádkovou postavu alternuje. Autorský celovečerní balet na motivy světoznámé knížky Lewise Carrolla, který postavě Alenky a jejím dobrodružstvím kdysi vdechl život, slibuje čáry, kouzla, dechberoucí imaginaci stejně jako baletní mistrovství hlavní protagonistky i souboru Královského baletu.

Alou za králičím ocáskem!

Divácky rodinný charakter Wheeldonovy Alenky v říši divů spočívá v nápaditém propojení baletního umění se zábavními a imaginativními prvky.

Klasická baletní čísla jsou promísena fragmenty moderního tance a Wheeldon se jako mladý suverénní tvůrce nebojí ani žánrových výstupů využívajících různých uměleckých odkazů a čerpajících z komiky, nečekaných gagů, ba dokonce i parodie.

To vše Carrollova říše divů zcela lehce absorbuje vždyť jde o ráj věčných snílků a malých i velkých milovníků pohádkové fantazie.

Z Wheeldonova baletního díla tak čiší ta samá hravost jako z jeho literární předlohy. Zde ještě umocněná o časté momenty vizuálních překvapení. Například hned v prvním dějství, v němž se odpolední zahradní slavnost mění ve chvíli, kdy u některých hostů Alenka zcela nečekaně v zadních partiích kalhot objeví králičí ocásky.

Přechod ze skutečného světa do pohádkového je tak zcela plynulý a plný humoru. Wheeldon skvěle pracuje s divadelním časem, předivem příběhu i dějovou přeměnou postav. S využitím filmových projekcí i jiných světelných triků dokáže udržet pozornost právě i dětských diváků, což je patrně to úplně nejtěžší. Kongeniálně k tomu navíc přispívají i Talbotovy uhrančivé hudební motivy, které rovněž definují tu kterou postavu.

To v sobě ukrývá ještě další klíčový význam, neboť kromě ústřední postavy Alenky jsou další hlavní protagonisté vměstnáni do dvojrolí. Nejde pouze o zdůraznění významu Alenčina snění, ale i o praktický postup jevištní realizace tváří v tvář většímu počtu postav i jednotlivých obrazů. Na baletní soubor jsou tedy kladeny i jisté nároky činoherního herectví, gest a grimas.