Babička Boženy Němcové se vrací. Na divadlo a rovnou v režii Arnošta Goldflama. V pražském Studiu Ypsilon měla premiéru před rokem; v pondělí 31. ledna od 19 hodin ji uvidí návštěvníci Městského divadla v Jablonci nad Nisou.

Představení nese název Babička se vrací čili Dichtung und Wahrheit (v překladu to znamená Vybásněná a pravdivá).

„Babiččin příběh je zachycen ve třech variantách: jak ho viděla Božena Němcová, jak se s největší pravděpodobností skutečně stal a jak ho vidíme dnes,“ popisuje ředitel Městského divadla Pavel Žur.

Pohádka se tu mění v grotesku, Staré bělidlo ve sklepní byt, nechybí komika a paradoxy. „Nechtěl jsem Babičku parodovat, na to ji mám moc rád. Chtěl jsem ji jen trochu demytizovat. I tak v ní hodně z původní pohádky zůstalo,“ říká režisér Arnošt Goldflam.

Každá z postav, které se v Babičce objevují, se dočkala změn. „Největší asi Tyrl,“ dodává ironicky Jiří Lábus, který v inscenaci hraje Proška. V hlavní roli babičky se představí Jana Synková, Barunku hraje nejmladší členka souboru Ypsilonky Barbora Vyskočilová.

Arnošt Goldflam o hře tvrdí, že jde o Babičku na rožni Ypsilonky. Původní „šťastné to ženy“ Boženy Němcové zbylo v textu asi šedesát procent. „Nechávám se unášet sněním Boženy Němcové o tom, jak by to bylo krásné, kdyby to bylo právě takové, jak si přála. Harmonické, v souladu s řádem vesmíru a lidství,“ vysvětluje Goldflam a naráží tím na to, jak moc je venkovská idyla v Babičce neskutečná.

Ostatně teoretických studií o předobrazech Starého bělidla a postavách, které Němcová v knize popisuje, existuje nepřeberné množství. Z některých Goldflam ve hře dokonce cituje.

Na scéně se objeví například Jana Synková, Jiří Lábus, Pavel Nový, Jan Jiráň či Jana Šteflíčková.