"Příběh Náměsíčné je plný opravdových citů a upřímných emocí, který vykresluje nádherná hudba. Není bouřlivá, neutočí na diváka. Počká si, že si za ní přijde sám. Belliniho hudba je snová, povznášející, plná bolesti, soucítění, plná touhy.

Pro mě je toto dílo jako obří mýdlová bublina, která se vznáší mezi nebem a zemí. Existuje krátce, smíme se na ni dívat, vidět, jak hraje barvami duhy a současně cítíme, že jakmile se dotkne země, roztříští se na nepatrné částečky. Byl bych rád, kdyby si každý divák odnesl alespoň jednu tu částečku v sobě domů,“ popsal operu Náměsíčná Martin Otava, režisér inscenace a ředitel Divadla F. X. Šaldy.

Autor

Vincenzovi Bellinimu (1801 – 1835) bylo 26 let, když se v Miláně rychle etabloval jako skladatelská hvězda a dostal se do nejvyšších společenských kruhů. Přispěly k tomu nejen jeho nepochybné skladatelské schopnosti, ale také fakt, že se v divadelním provozu své doby dokázal bystře zorientovat – navázal důležité konexe a získal ke spolupráci špičky ve svých oborech. Již pro svou první milánskou operu Pirát si zajistil předního libretistou své doby, Felice Romaniho, který se poté podílel téměř na všech dalších Belliniho operách.

Pro milánskou sezónu roku 1830 - 31 plánovali původně zhudebnění romantické tragédie Victora Huga Hernani. Někdy na přelomu listopadu a prosince 1830, kdy už Bellini operu skicoval, však tento námět opustili. Podle Belliniho byl důvodem strach z cenzury, protože premiéra hry v Paříži v roce 1830 vyvolala skandál. Někteří však tvrdí, že se ambiciózní skladatel obával srovnání s Donizettiho Annou Boleynovou, která měla stejnou sezónu zahájit v milánském Teatro Carcano, premiéra 26. prosince 1830 měla skutečně ohromný ohlas a vůči níž se chtěl Bellini vymezit i námětem.

Ať tak či tak, dva měsíce před plánovanou premiérou vybral Bellini s Romanim námět jiný. Dojemný příběh o chudé osiřelé dívce trpící náměsíčností. Právě v náměsíčném stavu se Amina ocitne v ložnici neznámého urozeného hraběte Rudolfa, což nezůstane utajeno, a její snoubenec Elvino ji obviní z nevěry. Romantická historka, zasazená do pastorálního prostředí švýcarských Alp, ale přes různé peripetie nakonec dospěje ke šťastnému konci.

Času na vytvoření opery nebylo mnoho, a když se navíc Romani s libretem opožďoval, musela být premiéra přesunuta z února až na březen 1831. I tak prý druhé dějství vzniklo během pouhých dvou týdnů.

Sentimentální komedie (opera semiseria) o dvou dějstvích, která dostala název La Sonnambula – Náměsíčná, bývá někdy označováno jako koncert pro vynikající sopranistku a tenoristu. Opera je plná efektních koloraturních árií a klade na sólisty mimořádné nároky včetně „vražedných“ výšek. Bellini zde výborně uplatnil svůj talent pro nádherné melodie stejně jako skvělý cit pro instrumentaci. Pozoruhodně velkou roli dostal také sbor.

Premiéra 6. března 1831 znamenala pro již tak velmi slavného Belliniho další triumf, jeden z největších v jeho životě. Druhá premiéra se v Liberci koná 2. října.