Dvě země – dva domovy – dvě inspirace. To je název souborné výstavy kosmopolitního výtvarníka Milana Votruby v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie. Hlavní kutáror muzea Petr Nový dodává: „Není to jen muž dvou zemí, ale také muž dvou řemesel. Sochař i malíř.”

Odborníci nazývají Votrubu českým Vikingem. Jeho tvorba v sobě snoubí klasické sklářské techniky 18. století ale otevřené na všechny světové strany. A nechybí ani nová technologie Alepo, na níž má patent.

Jablonec je výtvarníkovi velmi blízký, není tu poprvé, i když v roce 1968 emigroval a zůstal ve Švédsku. „Návštěvníci muzea mohli vidět jeho tvorbu v celé vitríně na výstavě Vánoční ozdoby,” doplnila bývalá ředitelka muzea Jaroslava Slabá. Na současné výstavě představuje výsek ze své tvorby a zájemci ji mohou zhlédnout až do 1. dubna příštího roku. Pak se postěhuje do muzea v Kutné Hoře.

Votruba v Jablonci působil už jako student, kdy si připravoval věci na disertační práci. „Pro mne je Jablonec centrální punkt skla a bižuterie, proto jsem rád, že zde vystavuji soubornou výstavu,” uvedl před páteční vernisáží umělec. Dodal, že transport a instalace byl téměř nadlidský výkon. Současně složil poklonu oběma kurátorům.

„Jeho sklářské dílo s vyzrálým ustáleným autorským rukopisem, je již dlouhá léta ve světovém sklářském kontextu snadno rozpoznatelné, ať již se jedná o fantazijní krajiny barev nebo hravé naivistické figurální a ornamentální kresby blízké folklornímu umění a umění exotických národů, jež se projevují zejména ve virtuózně zvládnuté malbě na skle,” popsal hlavní kurátor muzea Petr Nový.

Jen sklo však Milanovi Vobrubovi k vyjádření všech výtvarných fantazií nestačí. Je v tomto ohledu renesančním typem umělce, kterého dokáže materiál upoutat, ale nikoliv spoutat. Vedle realizací ve skle proto vytváří obrazy s figurálními nebo snovými přírodními kompozicemi zachycujícími podstatu dané chvíle.

Umělec Milan Votruba, který se letos dožívá 77 let, pochází z Třemošnice. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze a později pracoval jako designér ve sklárně Lenora. Jeho práce byly k vidění na výstavách Expo v Bruselu a v Montrealu.

V roce 1968 emigroval do Švédska. Jako návrhář sklárny Reimyre Glasbruk vyvinul hutní zušlechťovací techniku rozvíjející estetický odkaz antického skla. Receptury techniky Aleppo jsou dodnes tajné.

V roce 1978 Vobruba založil vlastní sklárnu v Gusumu ve Valdemarsvikské komuně, kterou provozuje dosud. V roce 1987 založil své druhé sklářské studio s galerií v severoněmeckém Münsteru.

Autor, který reprezentuje Čechy, Švédsko i Německo, své práce představil na desítkách výstav v Evropě i v zámoří. K vidění jsou v řadě uměleckých kolekcí evropských galerií, muzeí a soukromých sbírek.