Jde o unikát. „Vánoční koleda nebyla ještě nikdy v České republice inscenována v baletní podobě,“ upozornila dramaturgyně baletu Petra Březovská. Lakomý Vydřigroš se v české premiéře bude znovu potýkat s duchy. Proti knižní předloze však bude v baletu o jednoho více.

„Do představení jsem vložil takovou zajímavost. Budou tam čtyři duchové, kteří jsou v originálu od Dickense, ale já mám ještě jednoho navíc. V jedné postavě jsou totiž skrytí hned dva – je to postava ubožačky a klauna. Je to jeden kostým, který se otáčí ze dvou stran,“ popsal choreograf a režisér Koledy Richard Ševčík.

NEVINNOST A MAMON

Tradičních přízraků Vánoc minulých, přítomných a budoucích se ale návštěvníci nedočkají. „Duchy jsem musel trochu upravit, ale koncept Dickense samozřejmě držím. Nazval jsem je nevinnost, mamon a temnota. Základní myšlenka zůstává v tom, že když na vás dojde smrt, tak se neptá. A může s lidmi manipulovat jako s loutkami,“ vysvětlil Ševčík.

V roli hamižného Vydřigroše budou alternovat dlouholetý člen baletního sboru Jaroslav Kolář a Australan Rory Ferguson, který byl v loňské sezoně nominován na Cenu Thálie za roli důstojníka Pavla Maliny v Petrolejových lampách. Svým tancem ztvární vývoj člověka zprvu ukazujícího záda vlastní rodině až po napraveného staříka. Nahrbená záda a pesimismus až do morku kostí nepatří podle tanečníků zrovna mezi jednoduché role. „Nastavil jsem si takovou laťku, že jsem tak hrbatý a zkřivený, až to zkrátka bolí,“ řekl Jaroslav Kolář.

SYMFONICKÉ BARVY

Klasické pohádkové prostředí se ale režisér rozhodl zachovat. Příběh je zasazený do 19. století, čemuž odpovídají kostýmy i scéna. Magický nádech vykreslí originální hudba Jana Matáska. „Respektovali jsme příběh, jsou tam jemnější, romantičtější pasáže, ale jsou tam i velké symfonické barvy. Místy je hudba skoro až filmová,“ nastínil Matásek zvuk.

Vánoční koleda není pro choreografa Ševčíka prvním setkáním s Dickensovým dílem. Pro plzeňský balet už v minulosti zpracoval ikonický román Oliver Twist. „Na základě toho mě Dickens velmi zaujal. Píše hodně zajímavé věci, které nejsou úplně tradiční,“ zavzpomínal Ševčík.