Fotograf a pedagog Pavel Baňka představuje průřez několika svými soubory fotografií v podnětném dialogu se studenty a absolventy ústeckého Ateliéru fotografie ústecké Fakulty umění a designu. Výstavu snímků si mohou hostéGalerie U Rytířeprohlédnoutdo čtvrtka 28. března. Komentovaná prohlídka s Pavlem Baňkou proběhne večtvrtek 21. březnaod 17 hodin. Více o výstavě v rozhovoru s Baňkovou bývalou studentkou Silvií Milkovou.

Je vaše výstava tematicky orientována? Co na ní návštěvníci galerie najdou?

Výstava není konkrétně tematicky vymezená. Koncepčně nám šlo o to, udělat výstavu, která představí různé tvůrčí přístupy typické pro náš ateliér, respektive pro tvorbu studentů, a zároveň budou díla fungovat také jako celek společně s výběrem fotografií prof. Pavla Baňky. Myslím, že se to podařilo a že každý návštěvník výstavy Začarovaný kruh najde dílo, které ho osloví.

Co je myšleno tím začarovaným kruhem?

Začarovaný kruh už je takový ateliérový pojem. Poprvé jsme tento název použili před dvěma lety, když jsme pořádali velkou výstavu k patnáctému výročí existence ateliéru, na které společně vystavovali současní studenti a absolventi společně s profesorem Pavlem Baňkou. Je to taková metafora vzájemného propojení. Dalším možným vyložením je jakési vykročení ze začarovaného kruhu stereotypního vnímání fotografie a hledání nových cest.

Jak je Ateliér fotografie v Ústí nad Labem zaměřen?

Ateliér fotografie vedený prof. Baňkou je primárně zaměřen na volnou uměleckou tvorbu, fotografie je zde vyučována v kontextu současného vizuálního umění. Součástí studia je samozřejmě také fotografie komerční a reklamní.

Co studenty spojuje?

Fotografie.

Fotíte pouze digitálními fotoaparáty nebo i na kinofilmy?

V rámci studia se studenti učí pracovat s veškerou dostupnou fotografickou technikou. Běžně fotí nejen na kinofilm, ale také na diapozitivy, na svitkový film a planfilm. Způsob práce, myšlení a výsledná kvalita se liší. Nelze jednoznačně určit, co je nejlepší, záleží na tom, co fotíte, každá technika má své výhody a nevýhody. Nevýhodou fotografování na filmy je čím dál větší cena.

Komu byste doporučili, aby se přihlásil na studium fotografie? Jaké jsou předpoklady?

Studovat fotografii na vysoké škole neznamená naučit se dokonale technicky fotit. Na to stačí střední škola nebo kvalitní foto kurz. Základním předpokladem pro studium v našem ateliéru je talent, tedy kreativní myšlení, inteligence, vytrvalost a touha stále něco nového zkoušet a tvořit.

Jaký máte názor na boom s tzv. „rádoby profesionálními fotografy" v poslední době?

Nástup a masové rozšíření digitálních technologií, poměrně levné pořizovací náklady a jednoduchá manipulace poskytly možnost stát se fotografem každému. Problém nevidím ve fotografech samotných bez ohledu na to, zda jsou to profesionálové nebo amatéři. Problém je v pokleslém vkusu velké části populace, který bohužel pomáhají šířit také média, reklamní agentury, dokonce i veřejné instituce.