V těchto dnech vrcholí akce projektu „Řemesla jako cesta k rovnému vzdělávání,“ který si klade za cíl napomoci spolupráci mezi žáky základních a speciálních škol a přiblížit jim práci řemeslníků. Z Libereckého kraje se do něj zapojilo 106 žáků ze šesti základních škol, kteří jeho prostřednictvím mohou získat i slušný potenciál k tomu, aby se postupem času mohli věnovat i řemeslům uměleckým.
Během půl roku absolvovaly dvojice tříd z Jablonce nad Nisou, Liberce a Nového Města pod Smrkem 7 setkání, při kterých se seznamovaly s přírodními materiály a jejich zpracováním. Žáci navštívili řemeslníky přímo v jejich dílnách a mohli se tak učit od profesionálů v praxi.
Dary země příjemné na dotek
Na začátku projektu se například žáci rozdělili do pracovních skupin podle materiálu, který je zaujal. Na výběr byly skupiny: Dary lesa, Dary zvířat a Dary Země. Klára z Jablonce si vybrala „Dary Země“ a hlínu, protože: „Hlína se dá tvarovat a je příjemná na dotek.“
V průběhu roku se žáci následně setkávali v pracovních skupinách pro dílny kováře, keramiky, chovatele včel, farmáře, výrobce houslí, skláře, truhláře, výrobce dřevěných hraček. Mimo jiné si mohli vyzkoušet, jak se fouká sklo, jak správně chytit ovci nebo vyrobit svíčku z včelího vosku. Získané zkušenosti zúročili v závěru cyklu, kdy si každý vyrobil vlastní výrobek. Někteří neskrývali své nadšení: „Jsem spokojený, protože mě zajímalo, jak se ze dřeva vyrábí hračky a teď jsem si jednu sám vyrobil,“ řekl Pavel H., když vyrobil dřevěnou lodičku. „Mně se zase nejvíc líbila návštěva lesníků, protože mám hrozně rád dřevo a chtěl bych být dřevorubec,“ hodnotil Vojta Z.
Šance na plnohodnotný život
Do projektu se konkrétně zapojily školy z Liberce (ZŠ a ZUŠ Jabloňová ul., ZŠ a MŠ pro tělesně postižené), z Jablonce nad Nisou (ZŠ Mozartova, ZŠ a MŠ Kamenná ul.) a z Nového města pod Smrkem (ZŠ Tylova ul., ZŠ Textilanská ul.). V každém městě ze dvou zúčastněných škol vznikl jeden tým, který se od února sešel na 7 setkáních interaktivního vzdělávacího cyklu.
„Žáci méně či více nadaní, zruční, sociálně či zdravotně limitovaní tak společně objevovali použitelnost různých přírodních materiálů,“ říká koordinátorka projektu Jolana Stáňová a dodává: „Naučili se vnímat kvality dřeva, hlíny, kovů či ovčí vlny. Zacházet s různými typy nástrojů, nasáli atmosféru a výjimečnost práce mistra - řemeslníka. Tradiční rukodělná řemesla, jako řezbářství, hrnčířství nebo pastevectví, šetrně využívají obnovitelné přírodní zdroje a jsou také šancí pro znevýhodněné skupiny dětí i dospělých jak získat svoji šanci na plnohodnotný a samostatný život.“
Odměnou tovaryšský list
Při realizaci aktivit projektu je kladen důraz na metody a formy výuky, které podporují rovné příležitosti vzdělávání žáků v základním a speciálním školstvím; metody založené na názornosti, učení prožitkem a praktické činnosti.
„Díky společným zážitkům a aktivitám, při kterých museli vzájemně spolupracovat, se žáci z rozdílných tříd poznali a v závěru už nebylo lehké rozlišit, kdo je ze školy základní a speciální,“ pochvaloval si učitel Petr Hrbek.
Letošní etapa „Cesty řemesel“, jejichž je liberecké sdružení Čmelák – Společnost přátel přírody realizátorem, končí právě v těchto dnech. V rozmezí pondělka a zítřka probíhá závěrečný pobyt žáků z Nového Města po Smrkem v Radostně u Sychrova. Právě zde si žáci vzájemně představí, co za půl roku ve svých skupinách zažili a co se naučili. Domů si kromě zážitků odnesou také vlastní tovaryšské knihy a výuční list.