Od 21. ledna mohou návštěvníci Severočeského muzea obdivovat rozsahem dosud v České republice nevídanou (a neslýchanou) soukromou kolekci hudebních automatů, strojů a strojků, která byla původně umístěna v konírně Martinického paláce na Hradčanském náměstí v Praze jako součást expozice Muzea historických hudebních strojů, mechanických gramofonů a fonografů.

Na výstavě jsou zastoupeny všechny kategorie hracích hudebních strojů, které v minulosti sloužily jak k domácímu poslechu, tak k obveselení v hostincích či jiných veřejných prostorách. Orchestriony, polyphony, pianoly či hřebíčkové hrací strojky, tyto často důmyslně ukryté v hodinách, svatých obrazech, knihách nebo i krabicích na doutníky, reprezentují důvtip a řemeslný um výrobců konce 19. a počátku 20. století.

Velké flašinety vyrobené firmami Gebrüder Riemer v Chrastavě u Liberce a Franz Kolb z Pekařova u Šumperka odkazují na hudební produkce, jež se konaly na poutích a v cirkusových manéžích, flašinety další, v přenosném provedení, pak na válečné invalidy a chudinu, pro něž byly zejména po první světové válce nezřídka jediným zdrojem obživy.

Nástup nové generace hudebních mechanizmů na počátku dvacátého století dokumentuje řada salónních fonografů a gramofonů z Anglie a Rakouska v nejrůznějších velikostech a rozmanitém provedení skříní a především plechových trub, jež se staly poznávacím znamením a symbolem této techniky.
Desítky exponátů české i zahraniční provenience zaujmou krásou a laskavou nostalgií nejen sběratele a fandy, ale jistě i ty, kteří se s nimi setkají vůbec poprvé.

Výstava nesoucí název Neslýcháno nevídáno bude ve velkém sále muzea k vidění do 20. března. Expozici by určitě slušela z reproduktorů se linoucí hudba let prvorepublikových pouštěná z desky s řádnou patinou a nebo dáma s kaméliemi…