Před čtyřmi lety zazářila liberecká opera na prestižním festivalu ve Stavovském divadle v Praze s Massenetovým Donem Quichottem. O dva roky později získala cenu kritiky, takzvanou Libušku, za Foersterovu Evu. Fenomenální úspěch letos korunovaly dvě hlavní ceny festivalu: cena kritiků za nejlepší inscenaci a cena diváků za mimořádnouinterpretaci titulní role pro Lívii Obručník Vénosovou. Kromě toho diváci ocenili také Csabu Kotlára za jeho ztvárnění Athanaëla.
Umělci ceny v úterý večer převzali přímo na jevišti domovské scény. Pro představitelku titulní role a dvojnásobnou držitelku ceny popularity Liberecké Thálie to byla navíc příjemná tečka před jejím odchodem na mateřskou dovolenou.
Milostný příběh mnicha Athanäela a kurtizány Thaïs je na operních scénách uváděn jen velmi vzácně. „Divácké i kritické ohlasy na liberecké nastudování ovšem dokládají, že tato nadčasová opera právě dnes našla své publikum a souzní s pocity současného člověka,“ popsala režisérka úspěšné inscenace Linda Keprtová.
Dramaturgie liberecké opery tak opět ukázala, že se odvaha hledat nové cesty vyplatí a divák tuto odvahu dokáže ocenit. Svědčí o tom i nové nastudování Janáčkovy Její pastorkyně, kterou šéf opery DFXŠ Martin Doubravský nastudoval v její méně známé verzi z roku 1908. DFXŠ ale nezapomíná ani na osvědčenou klasiku, jak naznačuje i chystaná premiéra Smetanovy opery Dvě vdovy.