„Náš Orfeus je současný umělec, který ztratil svoji lásku a není schopen bez ní žít. Oproti mýtu náš Orfeus volí raději smrt než život bez ní. Mezi životem a smrtí prožije své hledání sám v sobě,” prozradil režisér a autor scény, Martin Otava.

Návštěvníci Šaldova divadla měli před lety možnost operu vidět v klasickém nastudování. Nyní je čeká méně tradiční pojetí. Opera bude mít premiéru již dnes 4. listopadu od 19 hodin. Orfeus a Eurydika byla první opera, ve které Gluck uplatnil svou snahu o reformu opery seria, opera skutečně přelomová, která zásadním způsobem ovlivnila další vývoj tohoto žánru. Téma bylo sice „klasické”, ovšem jeho zpracování revoluční.

Stejně tak o antickém hrdinovi přemýšlel i režisér a autor scény Martin Otava. Ani pro něho není mýtus o bájném pěvci muzeálním kusem. Orfeus je v jeho inscenaci člověk jako každý z nás, člověk se svými slabostmi, se svým strachem a se svou láskou. Člověk, který se nedokáže vyrovnat se smrtí své milované ženy.

V této inscenaci Orfeus umírá

Zoufale osamělý prožívá peklo sám v sobě, jeho vnímání se ocitá na hranici mezi skutečností a halucinací… Pro svou lásku umírá, protože bez ní odmítá žít. Režisér vytváří poetickou inscenaci plnou iluzí, představ i snových bytostí, v níž o to výrazněji vyznívá cit, bolest a upřímnost.

„Je to pro nás všechny velmi těžká práce, která musí být naprosto precizní. Jdu neprošlapanou cestou, riskantní, ale právě ta přináší možnost vytvořit poetické způsoby a principy, surrealistické obrazy, které ve své reálnosti jsou nereálné a neskutečné. A přitom je to přirozené, životné a běžné, co zná každý z nás. Víc neprozradím,” vysvětluje Martin Otava.

Hra Orfeus a Eurydika vzniká jako již třetí společný projekt liberecké opery a Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Tentokrát se však vedle nejlepších posluchačů Akademie můžeme těšit také na mladé, a přesto již velmi renomované, vynikající pěvkyně, které liberecké publikum dobře zná: Václavu Krejčí Houskovou a Livii Obručnik Vénosovou. Gluckovu operu bude dirigovat šéf liberecké opery Martin Doubravský.

„Viděl jsem už mnoho inscenací této opery, v nichž si režiséři vylámali zuby. Inscenace, které byly až směšné anebo nekonečně nudné. Proto jsem raději volil velmi odvážné, i když riskantní řešení, které se opírá o hereckou práci jak se sólisty, tak se sborem. Rozhodně již teď mohu říci, že zpívají mladí pěvci, kteří nabídnou mimořádné herecké a pěvecké výkony, které by uspěly na předních evropských scénách,” řekl Otava.

Na jevišti se objeví materiály, které divadlo v libereckých operních inscenacích ještě nikdy nepoužilo. Zejména pozinkovaná podlaha, neony a stěny z černého lesklého plexiskla. Opera trvá cca 80 minut a hraje se bez přestávky. „Jsem přesvědčený, že Orfeus a Eurydika přitáhne publikum všech generací,” dodal sebevědomě Martin Otava.

Měl bohatý život a byl výjimečný

Bájný antický hrdina Orfeus měl, jak to u hrdinů bývá, bohatý život a výjimečné vlastnosti. Učil prý lidstvo umění medicíny, psaní a také zemědělství. Byl kouzelníkem a zabýval se astrologií.

Jeho největší nadání však spočívalo v jeho zpěvu, který byl tak neodolatelný, že jím dokázal okouzlit ptáky, ryby i dravou zvěř, přimět stromy a skály k tanci, a dokonce změnit tok řeky. Svým zpěvem překonal i Sirény a pomohl tak Jásonovi a ostatním Argonautům při jejich plavbě za zlatým rounem.

ORFEUS A EURYDIKA

Christoph Willibald Gluck
premiéra opery

Kdy: dnes 4. listopadu od 19 hodin
Kde: Divadlo F. X. Šaldy Liberec

Reprízy:
Úterý 22. listopad od 19 hodin
Středa 7. prosinec od 19 hodin

Hrají:
Šárka Brodaczová
Petra Havránková
Václava Krejčí Housková
Lívie Obručník Vénosová
Barbora Perná
Michaela Růžičková Rózsa