Na již 21. ročníku akce, kterou lze právem považovat za jeden z letošních vůbec nejvýznamnějších kulturních podniků na území Liberce, se představilo celkem 16 soutěžních inscenací a 6 inscenací nesoutěžních. Více než 3 200 festivalových diváků zhlédlo během pětidenního divadelního maratónu 32 představení, 3 večerní koncerty a 3 zajímavé výstavy.

Bohatství špičkového divadla

„Soutěžní inscenace byly adresovány malým dětem, oslovily ovšem i dospělejší a také zcela dospělé diváky. Inscenace nesoutěžní a koncerty byly adresovány dospělým, to aby náhodou nezdětinštěli,“ netají se spokojeností za organizátory ředitel libereckého Naivního divadla Stanislav Doubrava.

Současně pak ředitel dodává: „Program tohoto nezastupitelného festivalu byl bohatý a z velké části i velmi kvalitní. Předvedly se při něm zavedené špičkové divadelní instituce jako jsou třeba královéhradecký Drak, Alfa či jak věřím naše domovské Naivní divadlo, zasloužilí průkopníci českého nezávislého loutkářství Buchty a loutky i nastupující, leckdy opravdu slibná generace. Kromě českých divadel vystoupili navíc skvělí hosté ze zahraničí, ze Slovenska, Maďarska, Izraele, Japonska.“

Nepodceňujme dětskou inteligenci!

Bohatý program se navíc neodehrával pouze v divadelních sálech. Řadu festivalových událostí a představení potkali diváci i v exteriérech města - na náměstí Dr. Edvarda Beneše, v Severočeském muzeu, v Oblastní galerii Liberec, ale i v zoologické zahradě. Všechna divadla, ať už domácí, či zahraniční, představila trendy současné loutkové tvorby pro předškolní děti.

„Zvláště pozoruhodné bylo toto: Mateřinka ukázala, že lze dál snižovat věkové hranice diváků. Hostující inscenaci Ha Dede maďarského souboru a belgického režiséra lze označit za v českém prostředí průkopnickou. Je určena pro děti od 1 do 3 let a oslovila i některé mladší diváky. Kdyby se tato produkce hrála večer a pro dospělé – což by jistě šlo, byla by zřejmě vnímána jako rafinovaná, geometrická abstrakce. Při představení se ale ukázalo, že takovou produkci berou nejmenší děti, kojenci a batolata, jako velmi zábavnou podívanou: bublali při ní hlasitě smíchy. A nevadila jim kupodivu ani hudba, dosti vzdálená představě roztomilého juchání pro děti. Že divadlo mohou přijímat i děti mladší 3 let ovšem ukázaly i reakce při dalších představeních: např. Buchet a loutek či Jakuba Folvarečného,“ upozorňuje na zajímavý a do budoucna nepochybně podnětný jev Stanislav Doubrava.

Ostatně, porotci s ním zřejmě v této souvislosti pracovali již letos. Neboť hlavní ceny si odnesly z festivalu právě mnohá z výše zmíněných jmen. Významní pozorovatelé Festival tak v plné míře potvrdil, že se jedná o akci, která je potřebná a důležitá a kterou publikum vyhledává v čím dál větším počtu.

A v této souvislosti proto nepřekvapí, že kromě zahraničních účastníků, kteří se těší ve svém oboru výtečné pověsti, se jej zúčastnilo i na čtyři desítky pozorovatelů ze tří světových kontinentů. Ve všech případech se přitom jednalo o zástupce uměleckých a výzkumných institucí, loutkářských festivalů i odborných časopisů a škol, kteří využili příležitost získat přehled o stavu současného českého profesionálního divadla pro nejmenší děti. A jejich účast byla nepochybně mnohem důležitější než fakt, že nad festivalem převzali záštitu ministr kultury ČR a místopředseda Senátu Parlamentu ČR a senátor za Liberecko Přemysl Sobotka, třebaže i tato čest byla ke spokojenosti pořadatelů brána v úvahu.

Co je lepší než zbrusu nové

Organizátoři současně objektivně akci hodnotí i v tom smyslu, že dramaturgicky nepřinesl festival žádná zbrusu nová díla. Podle jejich mínění šlo ve valné většině o autorské úpravy klasických pohádek. Velkým kladem je však nezpochybnitelná skutečnost, že tyto úpravy byly leckdy výrazné, zajímavé a hlavně vtipné.

„Totéž lze říci i o inscenačních a výtvarných prostředcích. I ty nebyly v pravém slova smyslu nové, ale znovu a s vtipem a fantazií objevující zapomínané postupy: například, že tělo může být pro loutky terén a že loutka nemusí být složitá, ale tak jednoduchá, jako prstová figurka,“ upřesňuje tento pohled Stanislav Doubrava za konkrétního odkazu na příklad japonského divadla KAKASHI-ZA, jehož ansámbl celosvětově proslul svým prstovým stínovým divadlem, jemuž stačí nápaditost členů souboru za hry světel a stínů.

Cena scénickému buldozeru

Co do jednoduché a přitom poutavé srozumitelnosti se však neztratili ani domácí účastníci. „Festival rovněž potvrdil, že právě v jednoduchosti, která ovšem je invenční a vtipná, je, zdá se, síla současného českého loutkového divadla. Takže kdyby bývala porota mohla dát speciální cenu, bez ohledu na to, zda šlo o inscenaci soutěžní, či nesoutěžní, tak by ji udělila zvláště jednoduchému a úžasně živému Návratu do Bullerbynu. Bohužel ale taková cena neexistuje, a tak nemohla být udělena,“ lituje jediné souvislosti s akcí Stanislav Doubrava.

Ředitel Naivního divadla rovněž neopomenul ani srovnání s předcházejícím ročníkem Mateřinky, který se v Liberci konal před dvěma lety. Tehdejší předseda poroty Petr Matásek uvedl při své závěrečné řeči, hodnotící 20. ročník, že by bylo pro české loutkové divadlo lepší místo těžké mechanizace vzít příště do rukou lopatičky.

„Jak ukázal letošní ročník, většina divadel si vzala tuto radu k srdci. Výjimkou byl scénický buldozer samotného předsedy minulé poroty, za což jsme mu my, současná porota, pro jistotu udělili jednu z cen,“ uzavírá s neskrývaným nadhledem ředitel Stanislav Doubrava na adresu svého profesního kolegy z Naivního divadla.

CENY FESTIVALU MATEŘINKA „11“

1) Cena festivalu – Erzsi Kiss za hudbu k inscenaci Ha Dede divadla Kabóca Bábszínház– za originální hudební plán a jeho živé provedení

2) Cena festivalu – Petr Matásek za výpravu k inscenaci Jakub a obří broskev Naivního divadla v Liberci – za současné vizuální prostředky v koncepci obrazové koláže

3) Cena festivalu – scénář inscenace Zlatá husa, dílo Buchet a loutek pod vedením Marka Bečky za vtipností povýšenou, současnou úpravu klasické pohádky

4) Cena festivalu – Jan Matásek za hudbu k inscenaci Moje 1. encyklopedie Divadla Minor – za hudbu vlastní i citovanou, vždy však po všech stránkách živou

5) Cena festivalu – Jakubovi Folvarčnému za autorství a hraní produkce Vlk a hlad – za čistou špinavou práci, recyklaci příběhů i věcí

Zvláštní cena poroty v kategorii 3-5 let pro inscenaci Ha Dede divadla Kabóca Bábszínház - za úžasné abstraktní a zároveň komunikativní divadlo pro nejmenší diváky
Zvláštní cena poroty v kategorii 5-7 let pro inscenaci Zlatá husa divadla Buchty a loutky - za vyváženost inscenace ve všech složkách a za komunikativnost pro všechny diváky / za humor