„Když se nebe a peklo pletou do lásky, může z toho být Faust. Když to okořeníme a přimícháme k tomu starou dobrou Gounodovu hudbu, je z toho opera Faust, ale když to spatříte v našem divadle, tak je z toho ypsilonský Faust na druhou v němž v prostopášném posunu proběhne i život skladatele Gounoda, včetně jeho lásek, žen a hudby,“ uvádějí internetové stránky divadla.

Fausta si zahraje Martin Dejdar a ďábelský pakt o duši uzavře s Mefistem, operním pěvcem Romanem Janálem.

Jak už je u Ypsilonky zvykem, dočkají se diváci opery netradiční jak dějově, tak hudebně. Inscenace rovněž naplňuje letitou dramaturgickou linii Ypsilonky nahlížet v souvislostech doby na výjimečné osobnosti, dříve třeba na Michelangela nebo Mozarta. Ypsilonský Faust nevychází jen z jedné verze příběhu, ale využívá také třeba loutkářské hry: proto se na jevišti objeví postava Kašprleho – průvodce dějem. Nebe představuje Arnošt Goldflam, peklo Julek Neumann.

„Téma pokoušení je stále aktuální, stejně jako otázka dobra a zla. Už jsem hrál Mefista, tak jsem si nebyl jist, zda bych se nehodil přece jen na peklo. Zpochybňování je pro inscenaci typické a ani nebe není jednoznačné,“ říká Arnošt Goldflam. Snad jen Faustova milá Markétka, ztvárněná Markétou Plánkovou, zůstává čistou duší.

Hudebně inscenaci upravil Miroslav Kořínek. „Hudba snese psí kusy, my ji však nechceme ponižovat ani parodovat, jen přicházet na to, co je ukryto za instrumentací a pozlátkem opery,“ popisuje režisér Jan Schmid, pro něhož úprava známých děl není ničím novým: již před Faustem se podepsal například na Carmen, Rigolettovi, Traviatě, Orfeovi v podsvětí, Lazebníkovi sevillském, Prodané nevěstě či Rusalce.

Hra je poměrně nová, premiéru měla loni v květnu. „Ypsilonka opět z klasiky vydolovala téma, o němž bude moci hrát a zpívat dlouhou řadu sezon,“ radoval se publicista Vladimír Just.