Stejně jako většina ostatních představení Divadla Járy Cimrmana se hra Posel z Liptákova skládá ze dvou částí – série odborných referátů, týkajících se života a díla Járy Cimrmana, a v druhé části pak ucelenějšího zpracování některého jeho díla – v tomto případě dvou jednoaktových her Posel světla a Vizionář.

Tato hra je uvozena následujícími referáty:
• Cesta z Prahy do Liptákova
• Svědectví liptákovské kroniky
• Objev nástěnných nápisů
• Dopis záhřebskému monologistovi
• První zemědělský pyrotechnik
• Univerzální ptakopysk
• Cimrman sportovec
• Cimrmanův potomek
• Jizerské hory po stránce geologické (zbude-li čas)

Obsah hry Posel světla
Hra Posel světla se odehrává (z pohledu Cimrmana) v daleké budoucnosti, kdy lidé mimo jiné již nepoužívají nadávek a vulgarismů – taková slova lze najít pouze ve starých slovnících.
Klid Otce a Matky sledujících Zábavného Artura (obdoba naší televize nebo rozhlasu – i zde je vidět jasnozřivost Cimrmana) je narušen příjezdem jejich syna Standy potrubní poštou. Ten jim oznámí, že jejich chaloupku potřebuje pro svou manufakturu na výrobu ručních baterek – oni se mají vystěhovat do útulku pro přestárlé v Dědově Míse.
Matka se snaží Standu přesvědčit, aby od svého záměru upustil, protože až celá věc dojde Otci (který vzhledem ke svému stáří pomaleji chápe), stane se něco strašného. To se jí nepodaří, Otci vše opravdu dojde, a s pomocí svého starého slovníku Standovi nejen vynadá, ale praští jej (podle návodu) do zátylku ukázkovou baterkou. Rodiče pak Standu odešlou potrubní poštou zpět do Prahy. Na cestě se Standa srazí se svým chemikem, který veze zásobu TNT na výrobu baterek, takže vše dobře dopadne.
Stojí za povšimnutí, že v budoucnosti podle Cimrmanovy vize lidé cestují potrubní poštou. Stejný nápad se totiž objevuje i v americkém seriálu Futurama.

Obsah hry Vizionář
K vesnickému věštci Hlavsovi, který předpovídá budoucnost pohledem do rozpálené pece, přichází pražský uhlobaron Ptáček. Ten potřebuje poradit, zda se jeho dcera má vdát za pražského továrníka Kolbena nebo za pražského továrníka Daňka. Rozhodujícím kritériem je, zda některý z nich náhodou nechrápe. Hlavsovi se v troubě povede oba nápadníky zahlédnout, ale bohužel ve chvíli, kdy nespí, takže Ptáčkovu otázku není schopen zodpovědět.
Během věštění připomíná Hlavsův syn František svému otci, že má během dneška zemřít – a opravdu, brzy se ozve zaklepání a vchází Smrt. Hlavsa Smrt požádá, aby ještě chvilku počkal, protože potřebuje odkázat stavení Františkovi. František však dědictví odmítá, protože nechce být bohatý.
Z dalšího rozhovoru vyplyne, že Hlavsa a František viděli v budoucnosti podivné věci, co se týká majetku bohatých lidí – to zneklidní Ptáčka natolik, že přemluví Smrt, aby počkal, a Hlavsu, aby se do budoucnosti ještě jednou podíval. Hlavsova vize, podle které je v budoucnosti jeho důl Terezka přejmenován na Petr Bezruč, mu na klidu samozřejmě nijak nepřidá.
Hra končí, když si Smrt uvědomí, že se „zakecal“, takže Hlavsu mu „už nevezmou“. Smrt odchází na svůj poslední pracovní úkol, kterým je „nějakej Ferdinand, Sarajevo“.