Expozice uceleně dokumentuje výtvarnou činnost umělce, který na rozdíl od mnoha výtvarníků dokáže svá díla nejen navrhnout, ale i na huti stvořit.

„Jiřímu Šuhájkovi jsou vlastní jak neohraničené fantaskní světy, tak zadavatelem přesně vymezený design,“ upozornila kurátorka výstavy Dana Havlíčková.

V obou oblastech sklářského umění je přitom Šuhájkovo dílo dobře rozpoznatelné. Nevyčerpatelná imaginace ve spojení s dokonalým řemeslem jej řadí mezi nejvýznamnější současné sklářské výtvarníky nejen své generace.

Volné tvorbě Jiřího Šuhájka dominují foukané skleněné figury, v nichž hrají hlavní role barva a jedinečný tvar. Osobitou součástí Šuhájkovy volné tvorby jsou malby a kresby – rozměrná plátna tvořená kombinovanými technikami a svižné, často vtipné jednotahové kresby.

Připravit tématickou výstavu v Museu skla a bižuterie bylo pro její kurátorku Dagma Havlíčkovou velmi tvrdým oříškem. "Řada exponátů z již neexistující huti je zapůjčena. Instalovali jsme je s maximální opatrností," poznamenala Kurátorka.

A nejen to. Řadu děl zapůjčil Moser a hodnota sahá do statisíců. "Všechno bylo nutné řádné pojistit nejen proti zničení na místě, ale také při převozu," poznamenala Havlíčková.

Šuhájek totiž umí být nápaditým sklářkým designérem se smysl pro funkci, harmonii a eleganci. O jeho promyšlené návrhy je zájem již bezmála půl století a dočkaly se řady prestižních ocenění.

Není typem výtvarníka odtrženého od reality trhu, naopak dokáže s módními trendy a požadavky zákazníků výtečně pracovat, pochopit jejich podstatu a poté vytvářet nepodbízivé, ale přesto komerčně úspěšní vzory. Vedle Moseru pracuje pro Crystalex či B.A.G.

Obři na výstavě

"Od konce šedesátých let vznikaly první výrazně stylizované ženské a zvířecí plastiky, do neuvěřitelných výšek se derou Čtyři roční období či Zlatí, Stříbrní, Modří, Roboti a Samurajové z posledního desetiletí," dodala kurátorka.

Výstavu, která je v jabloneckém Muzeu skla a bižuterie k vidění do 24. června, doprovází katalog.