Růžový kavalír od Richarda Strausse je posledním titulem z nabídky přímých přenosů z MET v letošní sezoně. Jablonecké kino Radnice, jako jedno z dvou tisíc kin světa, jej přenáší v sobotu 13. května od 18.45 hodin.

Zdroj: Youtube


V Metropolitní opeře se schyluje k sezónnímu grande finale. Postará se o něj v první řadě americká sopránová legenda Renée Fleming. Její strhující výkon v nejnovějším nastudování rozšafného Růžového kavalíra, které nahradí inscenaci z roku 1969, vynáší do nebes zahraniční tisk od NY Times po Wall Street Journal, dokazuje, že hvězda pěvkyně zdaleka nehasne.

V titulní roli se objeví také jedna z největších operních hvězd současnosti, mezzosopranistka lotyšského původu Elina Garanča.

Přestože ještě loni mnozí předpovídali osmapadesátileté operní divě Renée Fleming brzký konec kariéry, ukázalo se, že šlo o ničím nepodložený šum. Hvězdná sopranistka se totiž do důchodu rozhodně nechystá: jak uvedla pro Vanity Fair, je naopak pevně rozhodnuta soustředit se v následujících letech na četné koncerty a recitály v rámci turné po celém světě.

Přesto je Straussův opus možná jednou z posledních příležitostí, jak ji vidět na pódiu v charakterní operní roli. Jak se sama domnívá, pro většinu svých typických partů je příliš zralého věku. „Snad právě kromě Maršálky v Růžovém Kavalírovi," uvádí Fleming.

PITORESKA I ÚZKOST Z PŘEDZVĚSTI VÁLKY

Rokokovému Růžovému kavalírovi, odehrávajícímu se ve Vídni za vlády Marie Terezie, se obvykle dostává ztvárnění v podobě opulentní romance s lehkým nádechem kýče. Režisér nové inscenace Robert Carsen se protentokrát rozhodl vsadit na komické aspekty příběhu a okořenit je trochou pikantérie. Děj přenesl v čase o několik dekád vpřed, konkrétně do období před vypuknutím první světové války, a časového posunu využil ke zdůraznění nastupující dekadence. Výjevy ze života do sebe zahleděné vídeňské aristokracie vizuálně umocňuje scéna laděná převážně do odstínů červeného sametu a využívající lokací budoárů, komnat i nevěstinců.

V poněkud neobvyklých kulisách se rozehrává romantické drama plné převleků a záměn, v jehož ústředních partech se představí hned několik dobře známých operních jmen. Vedle už zmíněné lotyšské mezzosopranistky Eliny Garanči v kalhotkové roli Oktaviána zazáří na podiu Günther Groissböck coby baron Ochs, Erin Morley jako mladičká Sofie, v Metropolitní opeře debutující Marcus Brück jako bohatý měšťan a Sofiin otec Faninal, či Matthew Polenzani v komické roli italského pěvce. Orchestr řídí německý dirigent Sebastian Weigle.
Zdroj: Youtube


Zatímco bulvár hojně spekuluje o konci kariéry Renée Fleming, všímají si odborné recenze jejích bezchybně odvedených partů. Uznalé reakce si jen nedlouho po dubnové premiéře vysloužily zejména výkony Günthera Groissböcka a Eliny Garanči. V případě mezzosopranistky oceňuje tisk zejména procítěné podání a hřejivou barvu hlasu, připomínající podle Washington Post „tekuté zlato". U Guntera Groissböcka je pak podle Observeru pamětihodný „sexy vzhled" a „nonšalantní lehkost", s jakou se náročné role zhostil.