Přednáška odborníka na slovo vzatého Libora Gottfrieda z Národního archívu, který promluví o tajemství této relikvie, se koná ve středu od 18.15 hodin v aule SUPŠ sklářské v Železném Brodě.

„V minulosti už jsme s panem Gottfriedem jednu přednášku pořádali. Byla na téma relikviář Karla IV. a bylo to úžasné. Přednáška na téma Turínského plátna se měla uskutečnit už dříve, ale napoprvé z ní sešlo. Nyní se nám podařil domluvit jiný termín, který vyšel velmi aktuálně k výstavě této relikvie v italském Turíně,“ komentoval za pořadatele dnešní přednášku architekt Martin Tomešek.

Proslulé Turínské plátno, podle tradice halící tělo Ježíše Krista po sejmutí z kříže, po deseti letech znovu vystavují v Itálii. Expozice potrvá šest týdnů. Rubáš, který podle zastánců této relikvie nese otisk Kristova těla, měly v sobotu 10. dubna v Turíně příležitost spatřit první stovky lidí.

Věřící tvrdí, že na záhadné látce je otisk Kristova těla a krev z ran, které utržil při mučení a ukřižování. O jeho autenticitě dosud panují spory. Vatikán ho nazývá významným symbolem Kristova utrpení, k jeho původu se však zatím nevyslovil. Podle některých kritiků jde o středověké falzum.

Turínský kardinál Severino Poletto při mši v tamní katedrále debatu o autenticitě plátna zmínil, řekl však, že rozhodnutí o jeho původu „není na církvi, ale na vědě.“

Svou šanci spatřit na tři až pět minut rubáš uložený v neprůstřelné skříni si do pátečního večera rezervovalo 1,5 milionu lidí. Organizátoři očekávají, že se do Turína na bledý otisk vousatého muže přijedou podívat až dva miliony lidí. Jedním z nich bude také papež Benedikt XVI. Před plátnem by se měl pomodlit 2. května.

Vědci uhlíkovou metodou již v roce 1988 zjistili, že plátno pochází ze středověku. Testy však nevysvětlily, jak se na plátno dostal otisk muže s ranami podobným těm, které dle Bible utržil Kristus. Na konci roku 2009 však vatikánská vědkyně na základě zkoumání nápisu na plátně oznámila, že bylo užito na zakrytí Ježíšova těla.

„Turínskému plátnu se věnuji dlouhodobě. Jsem zastáncem pravosti této relikvie nejen proto, že jsem věřící. Současná věda nedokázala pravost vyvrátit. Naprosto neudržitelná je i hypotéza o podvrhu plátna Leonardem da Vinci. Je to technologicky nemožné,“ nastínil téma své přednášky Libor Gottfried.