Byla to velká sláva, když loni na jaře dojel po mnoha letech rychlík z Prahy až do Harrachova. Plný vlak si to sice od Tanvaldu do cílového horského městečka šinul jako lokálka, ale našli se tací, kteří jen pro tuto historickou chvíli jeli ze startu do cíle. Úsměvy, plácání se po ramenou, přípitky, fotografování i kamerování.

V cíli čekalo na cestující občerstvení a z hor sestoupil i místními důvěrně známý Krakonoš. Zkrátka, oslava jako řemen. 

Jan Sedlák.Zdroj: Deník / Petr Zbranek

Rok utekl jako voda a máme tu zprávu o nejisté budoucnosti vlaku, který si mnozí turisté ale i místní oblíbili. Nejen proto, že se dá z Prahy dorazit od Tanvaldu malebnou krajinou až do srdce Krkonoš.

Ministerstvo dopravy vybralo na trať nového dopravce. Osvědčený stále ještě státní podnik České dráhy nahradí soukromá společnost Arriva. Což se dá vzhledem k soutěži jistě pochopit. Ale stejně jako u mnoha dalších podobných platí, že cena není to úplně nejdůležitější měřítko kvality.

Jak to dnešní optikou vypadá, rychlíky od Tanvaldu do Harrachova od prosince letošního roku už jezdit nebudou. Lidé tak budou zase v Tanvaldu přesedat na jiné motoráčky.

Ozubnicová trať Tanvald - Harrachov.
Osud rychlíků do Harrachova je nejistý, ubudou i vlaky z Liberce do Drážďan

Už tak je vlakové spojení mezi Libereckým krajem a Prahou kvůli zastaralé infrastruktuře problematické. A jak se zdá, ministerstvo svými soutěžemi další problémy vyrábí. Možná, že to od stolu vypadá vysoutěžený dopravce náramně dobře, ovšem dopady podobných rozhodnutí padají zase na ty, kteří službu využívají.

Dnes to rychlíkem z Prahy do Harrachova trvá skoro tři a půl hodiny, linkový autobus tu samou trasu projede i za méně než dvě hodiny. Podle všech parametrů dnešní moderní vlakové dopravy by tomu mělo být naopak.

Ale stát na důslednou modernizaci a elektrifikaci tratí do Libereckého kraje nemá peníze. Místo toho najde dopravce, který je sice levnější, ale zatím nedokáže dotáhnout vlak do příkrého cíle.
Trochu smutné prozření cestujícího.