Ještě před několika lety o prodloužení tramvajové trati do centra Jablonce snila jen hrstka nadšenců. Jejich vytrvalost a píle však kráčí k cíli. Jak se zdá, už neodvolatelně.

Prodloužení to je ve své podstatě jen několikasetmetrové. Pokud by se to mělo srovnat se situací z před sto lety, s touhle přístavbou neobstojíme.

Jablonec se do roku 1965 mohl chlubit rozsáhlou tramvajovou sítí. Již v roce 1900 vyjela první tramvaj z dnešního Mírového náměstí do Rychnova. Během několika málo let se dalo tramvají dostat na náměstí Boženy Němcové, do Rýnovic, na Brandl, dokonce i do Janova. Celá síť měla více než dvacet kilometrů!

Jan Sedlák.

Poslední prodloužení trati se událo v roce 1955 a spojilo Jablonec s Libercem. A zatímco všechny ostatní koleje a troleje zmizely v propadlišti dějin, trať mezi sousedícími městy stále funguje a snad bude fungovat nadále.

Plánované prodloužení tramvajové trati není přijímáno bez výjimky kladně. Kdo ví, jak je široká ulice Soukenná, kudy má projíždět tramvaj od Anenského náměstí k taktéž budoucímu dopravnímu terminálu, musí rozumět starostem zdejším obyvatel.

Tramvaji se tam prostě vejde jen tak tak. A co pak v takové ulici, která slouží jako spojnice pro těžkou dopravu? Kdo tam bude chtít bydlet, nedejbože podnikat? Když kolem projede těžký stroj co několik minut?

Celý projekt navíc znamená další stavební ruch. Ten poslední, kolem roku 2000, kdy prošlo Dolní náměstí a přilehlé ulice kompletní rekonstrukcí, mají místní ještě v živé paměti. Prach, hluk, skoro žádní návštěvníci.

Kdo pamatuje na skvělý bufet v Soukenné ulici, který skončil vlastně právě kvůli dlouhodobé rekonstrukci okolí? Bývalo tam dost plno, ovar s křenem, to byla lahoda. Už není.

Přivede tramvaj na Dolní náměstí více návštěvníků? To je sice přání všech zastánců tramvaje, sami podnikatelé o tom mají ale silné pochybnosti. Zato ví, že jim bude pod okny každou chvíli rachotit velký stroj. Až se budou domy třást.

A tak se místní snaží teď prodloužení trati zastavit. Ale je skoro jisté, že tenhle vlak – pardon, tramvaj – už zastaví jen horko těžko.