„Jedná se o seznam očíslovaných železničních přejezdů s kontakty na příslušné dispečinky a osoby oprávněné uzavřít provoz na určených tratích. Součástí záznamů je také zeměpisná délka a šířka daného železničního přejezdu,“ vysvětlil Martin Rybář z Hasičského záchraného sboru Libereckého kraje.
Podle něj nový systém výrazně ulehčí orientaci také operačním střediskům složek integrovaného záchranného systému. Díky očíslování operátoři tísňových linek upřesní místo, odkud volající oznamuje mimořádnou událost, a to zejména v případě, kdy ohlašovatel není schopen přesně určit místo, kde se nachází.
„Stačí se podívat na značku označující železniční přejezd,“ popsal jednoduchost celého systému Martin Rybář. Na zadní straně světelné skříně nebo výstražného kříže na přejezdu je umístěna nálepka s písmenem P a řadou číslic, která identifikují daný železniční přejezd. Volajícímu stačí na tísňovou linku nadiktovat jen tento údaj.
Operační důstojníci HZS pomocí těchto databází mohou pomoci v orientaci také Policii ČR a zdravotnické záchranné službě. Operační důstojníci a operátorky jednotlivých složek IZS si mohou společně telefonicky upřesňovat místa událostí, a tím podstatně zkrátit připadnou časovou prodlevu při jejich hledání. I když v současné době probíhá teprve testovací režim systému, dá se tato pomůcka již nyní dobře využívat v praxi.
Vedle již zavedeného číslování sloupů veřejného osvětlení jde o další účinnou pomůcku pro záchranu životů, zdraví a majetku občanů.
„Všichni doufáme, že tento systém povede ke zkvalitnění práce složek IZS, což znamená zejména zrychlení příjezdu záchranných složek k lidem, kteří jsou v nouzi,“ poznamenal za krajské hasiče Martin Rybář.
Systém číslování železničních přejezdů byl navržen v souvislosti se zvýšeným počtem nehod na železničních přejezdech a v návaznosti na bezpečnostní doporučení drážní inspekce. Data zpracovala Správa železniční a dopravní cesty. V současné době se připravuje jejich přímé zapracování do SW aplikací, které používají hasičské záchranné sbory.