Projíždějící vlaková souprava srazila vpátek 13. února ve čtvrt na čtyři odpoledne třiasedmdesáti­letého muže v tunelu mezi Desnou a Dolním Polubným. Jednou z verzí je, že si krátil cestu. „Podle našich informací navíc trpěl Alzheimerovou chorobou,“ dodal k neštěstí důstojník z operačního střediska severočeské policie.

Na místo vyjeli kromě záchranářů, také profesionální a drážní hasiči. Zranění muže byla natolik vážná, že si tanvaldští záchranáři vyžádali vrtulník. „Původně jej směřovali přímo do Desné,“ informoval operační důstojník jabloneckých profesionálních hasičů.

Nakonec přistál přímo na heliportu v Tanvaldě. „Vrtulník transportoval muže se zraněním hlavy a dalšími možnými vnitřními zraněními na traumatologii do Liberce,“ dodal policista.

I přes rychlý zásah záchranářů třiasedmdesátiletý muž v liberecké Krajské nemocnici těžkým zraněním podlehl. Na pondělí je nařízena soudní pitva.

Místo události zabezpečili drážní hasiči. Osobní vlak jedoucí z Harrachova do Liberce zůstal stát na kolejích. „Železniční doprava byla z Tanvaldu obnovena několik minut po sedmnáctí hodině,“ informovala dispečerka z tanvaldského nádraží.

Sníh velmi ztlumí hluk a dunění vlaku
„Lidé si vůbec neuvědomují, že sníh tlumí hluk vlakové soupravy,“ zlobí se drážní specialista Jindřich Berounský. Přestože jezdí v exponovaných úsecích strojvedoucí velmi obezřetně, na místě zastavit několikatunovou soupravu nemohou.

Po kolejích chodí lidé nejen tunelem, kde se včera neštěstí stalo, ale také po krátkém úseku mezi Tanvaldem a Desnou. „Tam se ale dá uskočit mimo trať, pokud ovšem ten vlak lidé včas slyší,“ poznamenal Berounský.

Lidé se spoléhají na jízdní řády
Domnívat se, že pokud nic podle jízdního řádu nejede, je trať bezpečná, je podle Berounského velmi riskantní. „Vedle technických souprav vyjíždějí v zimě pluhy a frézy. Ty pak před sebou valí mračno zvířeného sněhu,“ vysvětlil Berounský.

Jen v noci ze čtvrtka na pátek v tomto úseku jezdili železničáři odhrabovat sníh z tratě tři hodiny. „Pokud by hustě sněžilo, musí i ve dne,“ dodal drážní specialista.

Běžkaři jsou líní vyjet přes kopec
Zdaleka nejhorší na trati z Tanvaldu do Krkonoš je úsek mezi Kořenove a Harrachovem. Ten mají v oblibě někteří běžkaři.

„Pravidelně si tudy krátí cestu, nechce se jim přes kopec,“ vyjmenoval další z exponovaných úseků Berounský. V některých místech je koridor tak úzký, že není před přijíždějícím vlakem kam uhnout. Pokud okolní skály namrznou ledovými vodopády, místa se ještě zúží. „Strojvedoucí tam mají v zimě doslova oči na stopkách a velký strach, aby někoho nepřejeli,“ potvrdil specialista.

Na kolejích se procházejí i děti
Celoročně je z pohledu železničářů nebezpečný úsek vedoucí od nádraží Jablonec k zastávce Jablonec. „Jen za posledních deset let se tu staly tři smrtelné úrazy,“ vzpomněl Berounský. Cestu si tudy krátí nejen dospělí ale i velmi malé děti. Tady navíc jezdí velmi často i těžké železniční vozy.