VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozebral si svoji lásku do posledního šroubku

Jablonec n. N. - Slovo „nejde", neexistuje. Takové přísloví ho naučil zkušený řidič Dakaru Jirka Moskal a Tomáš Pour se jím řídí dodnes, všechno jde…

11.2.2015
SDÍLEJ:

Slavná LIAZka připravenaFoto: archiv Jiřího Poura

„Když jsem uviděl to auto stát v jedné z jabloneckých ulic, okamžitě jsem se do něho zamiloval, jak se říká, byl jsem z něho úplně hotovej," vysvětlil Tomáš Pour jak se zrodil jeho sen. Neobvyklou expedicí, pro kterou se tři kamarádi rozhodli, chtěli uctít památku těch, kteří v Jablonci před třiceti lety odstartovali cestu „liazky" na jednu z nejtěžších rallye, na Paříž Dakar.

Historický kamion LIAZ číslo 627 po třiceti letech opět dorazil ke břehům Růžového jezera v Senegalu. Expedice, jedoucí ve stopách původní Rallye Paříž-Dakar, zde vzdala hold všem, kteří se na úspěšném startu prvního československého kamionu podíleli.

Vyjeli z Versailles

A dne 27. prosince loňského roku vyrazila expedice Sen o Dakaru v čele s historickým kamionem LIAZ z pražského náměstí Jana Palacha. LIAZ řízený Jiřím Moskalem na cestě do afrického Senegalu doprovázely dva doprovodné automobily a motocyklista Jaroslav Šíma. První část expedice vedla přes Německo do Francie, odkud znovu odstartovala ve stopách náročné Rallye Paříž Dakar. Stejně jako před třiceti lety kamion zahájil svou cestu od zámku Versailles.

Následoval přesun do Španělska a cesta trajektem do Afriky. Dne 30. prosince 2014 přibližně v 16 hodin našeho času, se po třiceti letech zopakovala historie a kola kamionu LIAZ 627 se dotkla afrického kontinentu. A pak už legendární LIAZka vyrazila směr Dakar.

Dojeli do cíle

Zatímco cesta přes civilizované Maroko byla velice příjemná, Západní Sahara a Mauritánie nabízely jen drsnou poušť. Růžového jezera v Senegalu výprava dosáhla podle plánu 11. ledna letošního roku.

Mezi příjemnými akcemi během pobytu byla například návštěva výpravy na našem velvyslanectví v Dakaru, kde členové předali českou státní vlajku. A potom se ještě také posádka odebrala prohlédnout si školu podporovanou Českou republikou.

Cesta zpět měla již klidnější průběh. Před opuštěním Afriky expedice překonala marocké hory a okusila skutečně mrazivé teploty.

„Jsem majitelem prvního závodního nákladního auta, které jelo rallye Paříž Dakar v roce 1985," může se pochlubit Tomáš Pour. Po návratu z rallye skončilo ve firmě LIAZ. Tehdy byl ve firmě jako učeň. Vůz začali rozebírat s tím, že se zase složí do původního stavu. K tomu už ale nedošlo. Přišla zpráva, že se jedna jeho část prodává do Jičína. „Hned jsem běžel do fabriky s tím, že celé auto mám zájem koupit. A tak jsem se k němu vlastně dostal. Koupil jsem si hromadu šrotu a pár věcí ještě musel dokoupit z Mnichova Hradiště. Rozebral jsem ho do posledního šroubku. Dohromady jsem ho dával pět let. Co jsem našetřil, to šlo do auta," popsal počátky své pouti k obnově auta Tomáš Pour.

Poprvé s ním vyjel v roce 1995. V roce 2005 vyrazil do Barcelony pouze se podívat na start Dakaru. A letos tomu bylo třicet let, co auto jelo závod Paříž Dakar poprvé.

Jak se zrodil nápad

To svádělo k hříšným myšlenkám. „To už je přece porce", řekl jsem kamarádovi Jirkovi Moskalovi. „Chtělo by to dovézt auto zpátky do pouště," dokončil svůj nápad. A dlouho se už nemuseli přemlouvat. Měli stejné myšlenky. Rozhodli se, že se první závodní vůz, historický kamion LIAZ 627, ještě jednou do pouště podívá. „Já jsem si vzal na starosti přípravu auta. Jirka všechny organizační záležitosti kolem, včetně hledání sponzorů. Záštitu nad cestou převzal Promo team pana Koutka. A ten nám vlastně pomohl dát dohromady finanční zázemí a náš nápad zrealizovat," uvedl majitel vozu. Bylo jim jasné, jaký těžký úkol si předsevzali. Cesta pouští a případné opravy nebo odtah byly těžkým oříškem. Ale, ne nadarmo se říká, že se historie opakuje. A když už se s kamarádem Jirkou a Vítkem domluvili, že s LIAZkou 627 ještě do Dakaru dorazí, brali to vážně. „V dubnu loňského roku jsem znovu rozebral celý vůz do posledního šroubu. A to se vyplatilo," zdůraznil Tomáš.

Vyrazili jako turisté

Závod absolvovala trojice odvážných mužů na vlastní „triko", vyrazili prostě jako turisté. „Musel jsem si ale být jistý, že je všechno v pořádku. Zařízení prošlo všemi možnými kontrolami. Rozebral jsem všechno, co šlo. Kamarádi ve volných chvílích taky pomáhali. Těm všem bych chtěl poděkovat. Někdy jsem to opravdu potřeboval na poslední chvíli. A vždycky mi vyhověli. Neměl jsem za zády fabriku. Nástupce LIAZU, současný TEDOM, jsme oslovili, ale zájem nebyl. I když vlastně LIAZka, která jela Dakar, je součástí historie i tohoto závodu," popsal přípravu vozu a cesty Tomáš Pour.

Slovo „nejde", neexistuje. Takové přísloví ho naučil zkušený řidič Dakaru Jirka Moskal. A Tomáš Pour se jím řídí. Vždycky jde všechno vyřešit, i když pomaleji, po více pokusech. Rozebrat auto do posledního dílu se opravdu vyplatilo. „Vyjel jsem s ním poprvé v listopadu loňského roku na výstavu. Povedlo se na výbornou. Dokonce Jirka Moskal o něm řekl, že v takovém stavu ho neměli ani tenkrát, když s ním vyjeli poprvé na rallye Paříž Dakar," právem pochválil svoji práci Tomáš Pour. Horší už to bylo ale s jeho péčí o sebe a rodinu. Za tři čtvrtě roku přípravy měl pouze dva dny volna. Rčení, že nevěděl, kam dřív skočit, je jen slabý výraz pro skutečnost, jaká tehdy byla. A to má rodinu, tři děti a hlavně výbornou manželku. Všechno bylo na ní. Od samého začátku věděla, že se její manžel svého snu nevzdá. A podporovala ho až do samého konce.

Povolila mu lásku

Už si prostě svého Tomáše kdysi brala s tím, že má jednu velkou sokyni, Tomášovu lásku, LIAZku 627. Ta ho stála hodně času… i peněz a nervů. Ale vzácná manželka všechno zvládla. A teď se společně s Tomášem těší z jeho úspěchu. A on jí je za to vděčný. Jak prozradil, obdivuje ji za všechno, co vedle něho vydržela.

Auto připravoval do posledního dne před odjezdem. Napětí vrcholilo, už chtěl i s posádkou co nejdříve odjet. Když pak dorazili do Prahy, odkud startovali, čekalo je milé překvapení. I přes nepřízeň počasí je tam čekala spousta fanoušků z celé republiky.

Tříčlennou posádku tvořili Tomáš Pour, Jiří Moskal a Vít Ježek.

Cestou, až do Mauretánie, je čekalo pár drobných oprav. Jinak nic. Všechno podstatné pro provoz auta fungovalo na jedničku. „Vyplatilo se rozebrat vůz „až na šrot". Mohl bych alespoň říct, že jsem pro to udělal všechno. Do materiálu člověk nevidí nikdy. Měl jsem čisté svědomí. Jen jsme ho cestou trochu šetřili, aby nedostávalo zbytečné rány. Ale frčelo v pohodě…," dodal.

Afriku Tomáš Pour navštívil poprvé. Nejzkušenější z posádky byl Jirka Moskal. Trasu v písku absolvoval Tomáš. A zvládl to, byla to velká zkušenost.

První řidič Tomáš Pour, druhý řidič Víťa Ježek, navigátor Jirka Moskal, to bylo složení posádky LIAZky 627, která po třiceti letech připomenula slávu vozu, jenž sjel z linky bývalého jabloneckého podniku LIAZ.

Splnili si sen i úkol

Bez problému, technické závady, bez havárie zvládlo auto i posádka trať pouští. V písku zapadli pouze v momentě, kdy pomáhali vyprostit jedno z doprovodných vozidel s fotoreportéry. „Neměli jsme žádné problémy, ani zdravotní, ani technické. Bylo to úžasné. I teplotu kolem třiceti stupňů jsme zvládli v pohodě," vyprávěl spokojený majitel závodní liazky, který si tak splnil svůj sen.

Že by ale nyní auto zaparkoval a chodil se na něj jenom dívat, to nenastane. Potvrdil, že se vůz objeví na výstavách a že dostal nabídku, aby se stal součástí expozice buď v libereckém muzeu nebo v Technickém muzeu v Praze. Zvažuje účast v Rallye revival Praha. Ale hlavou se mu honí i daleko odvážnější myšlenky. Jen je zatím nevyslovil. Auto je připravené…

Autor: Dagmar Březinová

11.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rekonstrukce haly skončila Tanvald.

Tanvald se pyšní nově zrekonstruovanou halou

Dlaskův statek

Jak se slavily Vánoce na statku. To odhalí tradiční výstava muzea v Turnově

Informační centrum nezahálí ani v zimních měsících

Jablonec nad Nisou – Jablonecké kulturní a informační centrum připravuje pro návštěvníky bohatý program i v zimním období.

Nová vyhláška vyhání opilce ze sídliště, o pár ulic dál

Jablonec n. Nisou – V Jablonci rozšířili takzvané bezalkoholové zóny. Kvůli stížnostem obyvatel.

Kraj dá firmám dva miliony na vývoj inovací

Liberecký kraj – Liberecký kraj plánuje dvanácti firmám poskytnout takzvané inovační vouchery.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT